Skylt på kyrkogård, pekar mot askgravlund och minneslund
Foto: Ulf Tjärnström

Gravsättning och gravskick

Anhöriga kan välja mellan en kistgrav, urngrav, askgravplats, askgravlund och minneslund.

KISTGRAV
Kistgraven är historiskt sett det vanligaste gravskicket. Det finns kistgravar med plats för en kista men också med plats för flera kistor. Det finns också möjlighet att gravsätta urnor i en befintlig kistgrav. De upplåts idag med 25 års gravrätt med möjlighet till förlängning. Gravrättsinnehavaren får sätta upp gravanordning och plantera på gravplatsen.

Kistgraven är historiskt sett det vanligaste gravskicket. Foto: Ulf Tjärnström

URNGRAV
Urngraven är idag ett av de vanligaste gravskicken och också här finns det möjlighet att gravsätta flera urnor i samma gravplats. De upplåts med 25års gravrätt med möjlighet till förlängning. Gravrättsinnehavaren får sätta upp gravanordning och plantera på gravplatsen.

Urngravar med rosor i förgrunden
Urngraven är idag ett av de vanligaste gravskicken. Foto: Ulf Tjärnström

ASKGRAVLUNDEN
Askgravlunden är en gravplats där urnan gravsätts inom ett gemensamt gravområde. I anslutning till graven finns en plats där en namnplakett sätts upp. Till skillnad från minneslunden är anhöriga välkomna att närvara vid gravsättning i askgravlunden.  Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för skötsel och att namnplaketten sitter uppe i 25 år med möjlighet till förlängning. Det är tillåtet att sätta snittblommor, mindre föremål och ljus på anvisad plats. Det finns plats för två urnor i varje grav.
Askgravlundar finns på S:t Eskils kyrkogård och Klosterkyrkogården.

Askgravlunden på St Eskils kyrkogård
Askgravlunden på St Eskils kyrkogård Foto: Ulf Tjärnström

ASKGRAVPLATS
Askgravplatsen är ett alternativ för den som vill ha en skötselfri gravplats. Askgravplatserna har en gravvård med namnplakett och upplåts med begränsad gravrätt i 25 år med möjlighet till förlängning. En askgravplats är avsedd för 1–4 askor.  Askan gravsätts i textilurna som tillhandahålls av kyrkogårdsförvaltningen. Det är tillåtet att smycka gravytan med snittblommor, ljus och enklare dekoration. Askgravplatser finns på samtliga kyrkogårdar inom pastoratet.

Askgravplats på Lista kyrkogård Foto: Mattias Pettersson

MINNESLUND
En minneslund är en gemensam plats att gå till där man kan minnas, tända ljus eller sätta snittblommor vid anvisad plats (ej plantera). I våra minneslundar gravsätts askan utan närvaro av anhöriga. Församlingen meddelar anhöriga när askan är gravsatt.

Minneslunden på Klosterkyrkogården med många gravljus
Minneslunden på Klosterkyrkogården Foto: Ulf Tjärnström