Foto: Mattias Pettersson

Fors kyrka

Här kan du se vad som är på gång just nu och läsa mer om Fors kyrka.

Fors kyrka ligger i centralt i Eskilstuna och är Eskilstuna församlings äldsta kyrka.
Fors församlingshem är belägen intill Fors kyrka. Församlingshemmet används av församlingen för olika arrangemang och mötesgrupper samt kan bokas för dopkalas eller minnescermoni.

Den engelske munken helige Eskil lät i mitten av 1000-talet uppföra en stenkyrka vid Eskilstunaåns västra strand. Vapenhuset renoverades senast på 1600-talet.
Tornet där kyrkklockorna numera hänger fungerade som försvarstorn och utkikstorn mot inkränktare uppströms i Eskilstunaån. Ett flertal av Lohesläktens medlemmar ligger begravda i Lohekoret längst inne i kyrkan. Predikstolen och altaruppsatsen skänktes omkring år 1655 av Henrik Lohes släktingar, efter dennes död. Huvudfasaden från år 1814 är oförändrad, men färger och förgyllning har förbättrats.

• Kyrkan rymmer 350 sittande personer.

Kyrkogatan 16, 632 20 Eskilstuna