Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan i utlandet finns på 40 platser i världen i 25 olika länder. Här, samt på ytterligare 80 platser samlas man regelbundet till gudstjänster.

Svenska kyrkan i utlandet finns på 40 platser i världen i 25 olika länder. Här samt på ytterligare 80 platser samlas man regelbundet till gudstjänster. Kyrkorna är både mötesplatser och rastplatser. Svenska kyrkan i utlandet har över en miljon besök om året. Tidigare var sjömän den dominerande gruppen besökare. Idag är det nya grupper som besöker församlingarna till exempel studenter, au-pairer, back-packers och personer som bosatt sig utomlands. Utlandsförsamlingarna arbetar på samma sätt som församlingarna i Sverige.

Kontakt i Danderyd: Helena Nyholm: 070 - 22 90 351

Vill du veta mer om Svenska kyrkan i utlandet?
Lediga tjänster presenteras på utlandskyrkans hemsida. Där får du också veta mer om utlandskyrkans arbete och var församlingarna finns här.