Darwins stege - Svindlande ny teknik

Nyhet Publicerad

Hur påverkar ny teknik oss människor? Hur hänger vetenskap och tro ihop? I senaste avsnitten av Darwins stege intervjuas Ann-Sofie Axelsson, prefekt och docent i teknikens ekonomi och organisation.

Gud, teknologi och Artificiell intelIigense

I våras i samband med Vetenskapsfestivalen, medverkade Ann-Sofie Axelsson, prefekt och docent i teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers tekniska högskola, i en panel med flera framstående forskare. Då var frågan i fokus hur hur AI och annan ny teknik påverkas oss, som individer och som samhälle? Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling, som modererade panelsamtalet har efter det träffat Ann-Sofie Axelsson igen för att prata mer, i ett mindre sammanhang.

005. Svindlande ny teknik

I podcasten Darwins stege intervjuas forskare som medverkat i Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen. Det femte avsnittet gästas av Ann-Sofie Axelsson, som berättar om sin bakgrund som forskare och sitt nuvarande arbete på Chalmers tekniska högskola. Ett samtal om  ett samtal om teknisk utveckling, andlighet och sunt förnuft.

Lyssna!

Du kan höra programmet i olika podcast-appar, på Spotify eller via bloggen Darwins stege.

"Darwins stege" nystartad podcast

Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling, har ett brinnande intresse för tro och vetenskap. Nu startar han en pod för att prata om livets stora frågor med forskare från akademin.

Lyssna på allhelgona

Redan idag kan du lyssna på Ingen hinner fram & Klassisk förmiddag med Halloween i P3. 1 november kl 8.30 kan du höra om Allhelgona-helgen i P4.

Vetenskapsfestivalen

Välkommen till en festival där kyrkans frågor om livets villkor får samspela med vetenskapliga rön. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas av internationella och lokala teologer och forskare.