Gryteryds kyrka

Den nuvarande kyrkan togs i bruk 1764 och tornet tillkom 1822

Första gången en kyrka i Gryteryd nämns i skrift är 1342. Då nämns i ett testamente både kyrka och präst. Enligt ett manuskript i "Sveriges kyrkor" skulle här ha byggts en kyrka omkring år 1500. Detta skulle då vara den som enligt traditionen brändes ner under nordiska sjuårskriget, eller åren strax före 1670. I en skrivelse till Västbo häradsrätt 1726 nämns att Gryteryds kyrka av trä funnits något mer än 150 år. Detta innebär att föregångaren till nuvarande kyrka uppförts omkring år 1575, på samma plats som den nuvarande. Den var av timrad fur och hade dekorerad takpanel, vilka tillkom 1630. Rester av dem finns att beskåda på kyrkvindens yttertak. På dem syns bilder av djur, bladverk och ornamentala slingor i renässansstil.

Den nuvarande kyrkan uppfördes 1762-1764, då den togs i bruk. Den invigdes dock först 1769. Byggmästare var Bengt Knutsson, Gullanabba i Södra Unnaryd. Torbet byggdes till 1822. Klockstativet är från den gamla klockstapeln, som byggdes 1758.

Målningarna i takets mittparti, läktarbarriären och bänkarnas dörrspeglar tillkom 1772 av häradsmålaren Sven Niklas Berg, Ölmestad, Reftele. Denne hade även målat gardiner runt fönstren och ett kors i gul kalkfärg över altaret.

Gavelpanelerna och de evangeliska bilderna och vapensköldarna har utförts 1784 av Samuel Lindgren, troligen från Ljungby. Predikostolen tillverkades 1791 av den i Västbo kände kyrkobyggaren Sven Nilsson Morin, Gnosjö.

Målningarna i takets mittparti skildrar yttersta domen. Över altaret ser vi himmelriket och längst ner över orgeln skymtar avgrunden med alla dess kval. Mellan dessa ytterligheter är själva domsproceduren skildrad med de saliga på den högra sidan och de osaliga på den vänstra, allt enligt den ortodoxa läran. På ömse sidor av den dömande Kristus står Moses med budtavlorna och brodern Aron med den grönskande staven.

Jonas M Gyllenhammar med makan Maria E Gyllensvärd har bidragit till kyrkans tillkomst och har därför fått sina ätters vapen återgivna, dels på takvalvet och dels på första bänkens dörrspeglar.

1989 gjordes en restaurering av takmålningarna, altartavlan m.m. samt att man vid detta tillfälle plockade bort de främre bänkraderna.

Äldre inventarier i kyrkan: Ljusarm på predikostolsväggen från 1676, tillverkad av Jürgen Winkop. Ljusarm med tre pipor på södra väggen från 1681 och dopfunten av trä från 1691. Den mindre ljuskronan över mittgången är inköpt 1746 på Gislaveds marknad.