Foto: Linda Mickelsson, IKON

Medlemskap i Svenska kyrkan

Blentarps församling har ca 2 500 medlemmar och varje medlem bidrar till kyrkans liv och bevarande av våra tre kyrkobyggnader.

Vad innebär ett medlemskap?

Att vara medlem i Svenska kyrkan innebär bland annat att:

* du kan gifta dig i kyrkan

• din begravningsgudstjänst kan hållas i kyrkan
  • * du bidrar till kyrkans verksamhet för barn, ungdomar och vuxna

* du bidrar till ett diakonalt och socialt arbete både i Sverige och internationellt

* våra kyrkobyggnader kan bevaras och att de kulturhistoriska värdena kan föras vidare till kommande generationer.

Medlem genom dopet

Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan. Förut skedde medlemskapet automatiskt vid födseln, men detta förändrades i slutet av 1990-talet.

Är du osäker på om du är medlem eller har andra frågor om medlemskapet? Vänligen ta kontakt med den församling där du är bosatt!

Hur mycket bidrar var och en med?

Vad din kyrkoavgift blir beror på hur stor din inkomst är och vilken kyrkoavgift som beslutats i den församling du tillhör.

I Blentarps församling är det kyrkofullmäktige som beslutar om kyrkoavgiften och för år 2024 ligger den på 1,15 kr per intjänad hundralapp. Kyrkoavgiften i vår församling går bland annat till det här:

* Barntimmar, 4-5 år

* Barngrupper, förskoleklass-åk 3

* Föräldracaféer

* Fira gudstjänster

* Körverksamhet för barn och vuxna

* Dop och vigsel

* Bevarande av våra tre kyrkor, ex. utvändig kalkning på byggnader och renovering av el- och värmesystem

* Samarbete med Storkskolan i Blentarp

* Musik i sommarkväll

* Konfirmationsundervisning

* Diakonalt arbete

* Bussutfärd

* Ungdomsgrupper

Bli medlem

Alla som döps blir medlemmar i Svenska kyrkan. Det går också bra att anmäla att man önskar bli medlem. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen. Skriv ut blanketten och skicka till oss:

Blentarps församling
Blentarpsvägen 6A
275 62  BLENTARP

Inträdesblankett

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.