Heliga trefaldighets dag

Gudstjänst via webben

Kollektändamål:

Svenska kyrkans internationella arbete - ”Act Svenska kyrkan”
Namnet Act Svenska kyrkan är mångfacetterat. Act betyder agera. Som kristna kan vi inte stå bredvid när människors värde kränks och skapelsens integritet hotas.

Guds kärlek utmanar var och en av oss att visa omtanke och ta ansvar för varandra, bidra till ett bättre samhälle och en ekologiskt hållbar miljö. I Jesu efterföljd är vi kallade att agera och stå upp för tron om att vi alla är skapade till Guds avbild.

Kopplingen finns också till ACT-alliansen som står för Action by Churches Together.

ACT-alliansen är världens största allians av kristna organisationer och kyrkor som jobbar tillsammans för internationell diakoni samt med humanitärt arbete och påverkansarbete. Att vara kyrka är en styrka. Tillsammans i den världsvida kyrkan når vi människor som andra har svårt att nå.

Vi tror att kyrkan är kallad att visa på Guds kärlek till alla människor, när vi agerar tillsammans som delar av Kristi kropp blir den kärleken synlig och leder till förändring i människors liv.

Namnet måste också vara tydligt, enkelt att komma ihåg, signalera handlingskraft, att det är en organisation som arbetar med bistånd, som agerar och är en tydlig del av Svenska kyrkan.

Vill du ge kollekt kan du swisha till 123 024 36 42