Foto: Magnus Aronson/IKON

Frivilligt arbete

Att göra gott för andra gör även gott för dig själv. Här finns information för dig som är nyfiken på att engagera dig.

Våra tankar om frivilligt arbete

Vi vill att våra församlingar ska vara levande sådana och därför vill vi ge möjlighet att låta den medlem som så önskar, på olika sätt lära känna sin församling genom att vara delaktig i såväl verksamhet som beslutsprocesser kring hur verksamhet ska bedrivas. Vi tror att tro föder engagemang men även att engagemanget föder tro, det är som en odelbar enhet. Frivilligheten är en nödvändighet för församlingen, såväl som för individen.

Jag trivs där jag behövs

Som frivillig medarbetare ingår du i en gemenskap. Vi är många medarbetare som på olika sätt engagerar oss i kyrkan och vi vill gärna bli fler. Du behövs.

Vad menas med att vara frivillig?

En frivillig insats definieras som något som är just frivilligt, är oavlönat, äger rum i en gemenskap och är ett uttryck för det egna engagemanget. Det utförs också ofta till någon annans nytta.

Hur blir du frivillig i någon av våra församlingar?

Är du intresserad och vill veta mer om vårt frivilligarbete ta kontakt med ansvarig för verksamheten. Saknar du den informationen så kontakta pastoratets expedition.

Servering

"Ingen församling utan kaffe!"