Snart hej då till Eric

"Det har varit sjukt roligt. Jag har lärt mig massor, bland annat hur stark min tro är", säger Eric Sääv om sina två år som ungdomsassistent i Åkerbo församling.

En ikon, ett presentkort på Biltema, en leksaksbil, blommor, choklad och sång…Det fanns många sätt att visa uppskattning på då Eric avtackades i samband med mässan i Linghem 9 juni.

"Snart är det ingen som stökar till på vårt kontor". Snart är det ingen som kramas så hårt att man tappar andan", sa hans handledare Anna Westerling i sitt tal vid kyrklunchen.

Prästen Ulf Hjertman hade plockat fram ett – med tanke på Erics ansiktssmycke – mycket lämplig bibelcitat:

"När vi går bort från Gud visar han oss vägen tillbaka. Om så krävs så sätter han en krok i vår näsa för att visa oss vägen" (2:a Kungaboken 19:28).

"Eric är en glad och bullrig person som är lätt att tycka om. Men det finns också ett allvar hos Eric och det har betytt mycket för mig. Tack för alla goda samtal", avslutade Unga Ledaren Robin Tykosson.

Helt tyst blir det inte riktigt än. Ungdomsassistentjobbet pågår till sista juni. Sedan väntar sommarvikariat som vaktmästare i Törnevalla kyrka. Till hösten blir det studier. Eric har siktet inställt på polisyrket. Många hårda kramar väntar poliskåren…

Text: Katarina Sandström Blyme