Hej då Emelie!

Vi säger ”tack och hej då” till Emelie Hjerth som avslutat sitt första år som präst.

20180620

Vad händer härnäst?
- Först ska jag vara ledig ett par veckor och under sommaren kommer jag att vikariera som komminister i Linköpings domkyrkopastorat. Till hösten väntar ny tjänst, men det är inte riktigt offentligt ännu.

Vad bär du med dig från året i Åkerbo?
- Möten med människor i gudstjänst, dop, begravning, vigsel och öppen kyrka, det har varit en rikedom. Jag bär också med mig mötet med min morfars & farfars hembygd. Allra mest kommer jag bära med mig mina fantastiska kollegor i S:t Martin, att få arbeta tillsammans med arbetslaget där har varit en välsignelse.

Den 10 juni avtackades Emelie Hjerth i S:t Martin efter sitt första år som präst. Foto: Göran Helmersson

Vad gör du om tio år?
- Jag vet faktiskt inte. Jag är tio år äldre och har precis fyllt 40 år. Om jag känner mig själv rätt så har jag nog skaffat mig åtminstone en masterutbildning. Annars får vi se vart livet leder mig, jag har ägnat hela mitt vuxenliv åt att planera lång tid framöver, nu tänker jag nog låta bli det ett tag.

Gistad kyrka ligger dig varmt om hjärtat*. Kommer du på besök ibland?

- Det är inte alldeles omöjligt.

*se tidigare artikel

Läs Emelies välkomstintervju från juni 2017