Skärtorsdag - Det nya förbundet

Vad finns det för koppling mellan skärtorsdag och 112?

Vad finns det för koppling mellan skärtorsdag och 112? På skärtorsdag firar kyrkan minnet av den första nattvarden och Jesus sista måltid. Festmåltiden följs av Jesus kamp och ångest i Getsemane, innan han förs bort av soldater. En natt med sorg, rädsla, ångest, förtvivlan och övergivenhet. Samma känslor kan jag möta när jag jobbar som jourhavande präst och talar med människor som ringer till 112. När ensamhet och ångest är väldigt tydligt talar jag ibland om hur Jesus själv har varit ensam, rädd och förtvivlad. Och om hur ljust ändå lyser i mörkret.

Präst, Katarina Lindgren Musik: "Getsemane Golgata" Text: Christina Lövestam Musik: Georg Riedel Kvintett ur Adolf Fredriks kyrkas kammarkör Per-Ove Larsson, orgel Christoffer Holgersson, dirigent