Kyrkoherden har ordet

Annika Millde på temat Nåd

Tacksamhet och glädje – det är grundordens betydelse på grekiska och latin som ligger bakom ordet nåd i Bibelns Nya Testamentet. I Gamla Testamentet beskrivs nåd mer som Guds förhållande till folket. En nåd som varar evigt.

Jag tänker att nåd är bortom det vi kan förtjäna. Nåden går inte att kräva och är alltså ingen rättighet vi har. Guds nåd ligger bortom rättigheter. Ordet nåd är svårt att förklara, tycker jag, fast jag vet vad det betyder är det som om en del av ordet inte riktigt låter sig greppas och förklaras, som om ordet hade en mystik del.

Nåden fyller oss med tacksamhet och glädje, Nåden är relationell. Nåden är också evig. Samtidigt som vi som människor kan försöka ha nåd som förhållningssätt i våra egna liv. Försöka vara människor som låter nåd gå före rätt.

Att fira jul är att fira nåd. Gud, det/den Eviga kommer till oss som ett behövande barn. Som med alla barn (och vuxna vänner) som kommer till oss, är det inget vi förtjänar, inget vi kan kräva – men något vi kan fyllas av en tacksamhet och glädje större än orden räcker till för.

Barnet Jesus kommer till världen för att ge nåd. För att du och jag i våra liv skall veta och känna att Guds nåd bär oss genom livet och bär oss när livet är slut.

Vi hoppas och önskar att vi under advents- och jultid kan ge dig något ögonblick av nåd, alltså stunder av glädje och tacksamhet. Genom allt vi gör försöker vi låta denna nåd sippra igenom.

Välkommen att fira adventstid och jultid med oss. Vi har öppet alla dagar hela december – ända till fastan! (ja, alla dagar året runt)

Med Sv. psalm 116 vill jag önska en nåderik juletid.

’’Nu tändas tusen juleljus på jordens mörka rund. Och tusen, tusen strålar och på himlens djupblå grund. Och över stad och land i kväll går julens glada bud att född är Herren Jesus Krist, vår frälsare och Gud. Du Stjärna över Betlehem o, låt ditt milda ljus få lysa in med hopp och frid i varje hem och hus. I Varje hjärta varmt och mörkt sänd du en stråle blid, en stråle av Guds kärleks i signad juletid.’’

Annika Millde, kyrkoherde