''Jag känner att jag verkligen har fått växa som person.’’

Läs här om hur konfirmanden Kristoffer upplevde sin tid som konfirmand hos oss.

Min tid som konfirmand kan beskrivas som glädje, kunskaps- och
insiktsgivande men det vore en alldeles för kort beskrivning för något som var så betydelsefullt för mig.
Jag hade planerat att konfirmera mig i åttan, men när jag stod där i kyrkan så kändes något fel, mina farhågor bekräftades när jag träffade på de jag skulle ha konfirmerat mig med. Det kändes som att de bara brydde sig bara om det materialistiska. Presenter var i fokus, inte det som faktiskt spelade roll.

Då bestämde jag mig för att avvakta med konfirmationen och senare efter det första mötet med min gymnasiekonfirmandgrupp, en kall dag i mars 2020 så förstod jag att mitt val i åttan hade varit bland de bästa besluten jag någonsin
tagit.

Likt hur en ny grupp främlingar brukar känna när de tvingas interagera var vi stela till en början men insåg snabbt att det var något väldigt otroligt vi fick ta del av.
Vi fick lära oss om Bibeln och om den kristna religionens historia, men jag tror att vi även började förstå att kyrkan och kristendomen handlar om så mycket mer än det.

Troende eller inte så var du ändå fortfarande en del av något mycket större, du var en del av en gemenskap vilken varmt omfamnade oss och tog oss under sina vingar. För varje möte vi hade så stärktes vår koppling, inte bara till varandra utan också till den större gemenskapen.
Vi öppnade upp oss själva och kunde tala med varandra på ett annat sätt än vad vi gjort med klasskompisar, vänner och kanske till och med familj samtidigt som vi blev en del av något mycket större.

Allt detta kulminerade i den fantastiska upplevelsen som var konfirmandresan. Denna upplevelse bestod av fyra magiska dygn med en grupp otroliga individer.

Som tidigare nämnt så märkte vi att vi kunde öppna upp oss för varandra.
Detta togs till en ny nivå under de många djupa diskussionerna vi fick möjligheten att delta i under våra dagsvandringar. Diskussionerna var nog de mest inflytelserika och de mest ögonöppnande diskussioner jag haft under hela mitt liv

Under resan fick vi även möjlighet till självreflektion, det var väldigt viktigt och berikande då vi fick möjligheten att bearbeta all information vi tagit upp under diskussionerna. Jag har personligen upplevt en stor förändring och jag känner att jag verkligen har fått växa som person.

Jag kan inte tacka mina ledare och konfirmandkamrater nog för hur mycket jag utvecklades personligen.  Vår tid som konfirmander hade dock inte blivit lika bra som den blev om det inte varit för våra fantastiska ledare, Jonas, Anna, Mercedes och Nathalie vilka alla var väldigt roliga, inspirerande och snälla personer

Min tid som konfirmand var väldigt många saker och betydde väldigt mycket.
Tack för att ni berikade mitt liv genom att sprida glädje i gemenskapen och vänskapen vi delade och tack för att jag fick möjligheten att lära mig om så mycket som jag tidigare bara kunde snudda vid. Tack också för att jag influerades till att förstå, förändra och förbättra mig själv som person så att jag idag förvandlats till den bästa versionen av mig. Tack för min tid som konfirmand.

Kristoffer Eriksson Setréus
Gymnasiekonfirmand våren 2020