Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Värva månadsgivare och vinn hotellnätter under Göra skillnad 2024

Nyhet Publicerad Ändrad

För att säkra stödet till partner runtom i världen behöver Act Svenska kyrkan fler månadsgivare. Därför utmanar vi församlingar och pastorat att göra en extra satsning för att värva nya månadsgivare. Tillsammans ger vi fler människor möjlighet att vara med i arbetet för alla människors rätt till ett värdigt liv!

Månadsgivare står för trygghet, stabilitet och förutsägbarhet i intäkterna till Act Svenska kyrkan. Tack vare månadsgivare kan vi lova våra samarbetspartner runtom i världen stöd till både långsiktigt utvecklingsarbete och akuta katastrofinsatser.

För att få fler månadsgivare arbetar Act Svenska kyrkan med bland annat annonsering, givarbrev och telefonsamtal. Men det räcker inte. För att nå fler behöver vi hjälpas åt. Du som är engagerad i din församling/ditt pastorat är den bästa ambassadören för Act Svenska kyrkan. Det är du som har den nära kontakten och dialogen med församlingsmedlemmarna.

Församlingsutmaning den första april till sista juni

Om alla 1 282 församlingar i Svenska kyrkan skulle värva två nya månadsgivare var skulle det innebära en ökning på 2,3 miljoner kronor per år till Act Svenska kyrkans arbete*. Därför utmanar vi nu alla församlingar och pastorat att mellan den första april och sista juni göra en extra insats för att värva månadsgivare.

Så här deltar din församling/ditt pastorat i utmaningen:

1. Anmäl din församling/ditt pastorat till församlingsutmaningen på sidan för församlingsutmaningen på Kornet senast den 16 maj. Har du inte tillgång till Kornet så prata med någon i din församling/ditt pastorat.
  2. Beställ startpaketet för att värva månadsgivare från Svenska kyrkans webbshop. (Det är inget krav men ett bra stöd i arbetet.)
  3. Värva månadsgivare under aktiviteter, gudstjänster och andra passande sammankomster i församlingen/pastoratet. De nya månadsgivarna kan antingen registrera sig via formuläret på Act Svenska kyrkans webbplats eller via talongen som finns i månadsgivarfoldern.
  4. Sammanställ hur många nya månadsgivare ni tillsammans har lyckats värva i din församling/ditt pastorat fram till sista juni. Skicka in antalet via formuläret på sidan för församlingsutmaningen på Kornet senast den 19 juli. Varje gång två nya månadsgivare värvats får församlingen/pastoratet en chans i utlottningen av vinsterna, det vill säga har ni värvat två nya månadsgivare får ni en lott, har ni värvat fyra nya månadsgivare får ni två lotter och så vidare.
  5. I augusti meddelas vinnarna!

Vinsten

Vinsten är övernattning på hotell i samband med Göra skillnad 2024. Göra skillnad 2024 är en helg fylld med inspiration, gemenskap, musik och delande kring vårt internationella engagemang. Ungefär vartannat år bjuder Act Svenska kyrkan in till Göra skillnad och den 12–13 oktober 2024 är det dags igen. Läs mer om Göra skillnad 2024.

Totalt kommer tre vinster att lottas ut. I varje vinst ingår övernattning för två–fyra personer i två dubbelrum den 11–13 oktober, inklusive hotellfrukost**. Ni väljer själva hur många boende ni har i varje dubbelrum (max två per dubbelrum). På fredag kväll bjuds alla in till en gemensam middag på hotellet.

Tävlingsregler

För att vara med i utlottningen måste din församling/ditt pastorat först anmäla sig till församlingsutmaningen senast den 10 maj. Sen värvar ni så många månadsgivare ni kan fram till den sista juni. Sammanställ antalet månadsgivare som ni har värvat och skicka in antalet senast den 19 juli via formuläret på denna sida.

För att vara med i utlottningen ska din församling/ditt pastorat ha värvat minst två nya månadsgivare. Varje gång ni värvar ytterligare två nya månadsgivare får ni fler chanser att vinna i utlottningen!

Hur räknas en värvad månadsgivare?

Det räknas som en värvad månadsgivare när personen som du pratat med säger att hen tänker bli månadsgivare genom att fylla i webbformuläret eller skicka in svartalongen som finns i månadsgivarfoldern. Ni behöver inte kontrollera att personen har registrerat sig, ett muntligt ja är tillräckligt.

*Beräknat på en månadsgåva om 150 kronor.

** I vinsten ingår middag 11/10, boende på hotell 11–13/10 samt hotellfrukost 12/10 och 13/10. Resa tur och retur till Uppsala ingår inte.