Umeå stadsförsamling

En av Luleå stifts största församlingar sträcker sig från stadens centrum och norrut. Med fem kyrkor och flera lokaler är verksamheten varierad och omfattande.

Kontakta Umeå stadsförsamling

Telefon: 090-200 25 00 (växel)
E-postumea.stadsforsamling@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Församlingsgården, Östra Esplanaden 9

:
Umeå stadsförsamling
90110 Umeå

Historia

Umeå stadsförsamling bildades år 1646. År 1871 bildade Umeå stadsförsamling eget pastorat och var så i hundra år tills församligen 1971delades upp i två församlingar, Umeå stadsförsamling och Ålidhems församling. 2014 blev församlingen en del av Svenska kyrkan i Umeå, Umeå pastorat.

Kyrkoherdar genom åren:

Håkan Holmlund 1987 - 2008
Kenneth Nordgren 2009 - 2019

Lena Fagéus 2019-

De sex församlingarna som ingår i Umeå pastorat har sedan 2014 en gemensam kyrkoherde och församlingarna varsin församlingsledare.

Anders Sandberg (församlingsherde) 2014 - 2022
Christofer Sjödin (församlingsherde 2023 -

Umeå stads kyrka

Likt en mindre katedral står Umeå stads kyrka vid älven i centrum sedan 1894. Kyrkan är välbesökt och rymmer under året olika slags gudstjänster och en omfattande musikverksamhet med många konserter.

Ersbodakyrkan

Ersbodakyrkan stod klar 1982 i ett område som kännetecknas av kulturell mångfald. Ett uttryck för närvaron av olika kulturer är att det i gudstjänsten talas både svenska och engelska. Ersbodakyrkans profilområden omfattar diakoni, dialog med olika religioner och kulturer samt ett arbete med ideella medarbetare.

Ersmarkskyrkan

Ersmarkskyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS. Ersmarkskyrkan vill låta ledorden vila, växande och omsorg prägla verksamheten.

Västerslättskyrkan S:t Staffan

Mitt i ett stadsdelscentrum står den särpräglade rundkyrkan som ursprungligen var en Konsumbutik. Den invigdes som kyrka 1977. Gudstjänstlivet formas tillsammans med deltagare från barngrupper, körer samt bibelstudier.

Helena Elisabeth kyrka

Kyrkan är ursprungligen ett fiskekapell byggt på Holmön under åren 1801-1802. Nu står Helena Elisabeth på Gammlia museiområde. Gudstjänst firas ibland i kyrkan men Helena Elisabeth är framförallt en mycket uppskattad dop- och vigselkyrka.

Församlingsgården

I Församlingsgården öst på stan finns lokaler för barn- och ungdomsverksamhet, samlingslokaler för dopfika och minnesstunder samt kontor för Umeå stadsförsamling och pastoratskansliet.

Heliga korsets kapell

Heliga korsets kapell ligger på Norra kyrkogården, i samma byggnad som krematoriet och Trons kapell. Det går att boka lokalen med altarkorset synligt eller med altarkorset täckt. Här ryms cirka 120 personer.

Trons kapell

Trons kapell ligger på Norra kyrkogården, i samma byggnad som krematoriet och Heliga korsets kapell. Trons kapell har inga fasta religiösa symboler.

Västra kyrkogårdens kapell

Kapellet ligger i nordvästra delen av kyrkogården. Den närmaste ingången är från Kungsgatan.

Kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö

Våra kyrkogårdar

Här finns vägbeskrivning och fakta om kyrkogårdarna i Umeå och Tavelsjö: Norra kyrkogården på Sandbacka, Västra kyrkogården Väst på stan, Backens kyrkogård, Röbäcks kyrkogård, Tavelsjö gamla samt Tavelsjö nya kyrkogård.

Umeå stads församlingsråd

I Umeå stads församlingsråd sitter nio ledamöter och fyra ersättare, under ledning av ordförande Jan-Erik Burén under perioden 2022-2025.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?

Bob Chilcott "St John Passion"

Fredag 29 mars 18.00–19.00 i Umeå stads kyrka. Jesu lidande och död enligt evangelisten Johannes i en modern och lättillgänglig tonsättning av engelsmannen Bob Chilcott. Umeå stads Motettkör, Tenor Mats Carlsson, Bas Johan Wållberg, Sopran Emma Rönnlund, orgel Lisa Oscarsson, dirigent Jonas Östlund. Inträde 150 kr, Förköp via Biljettcentrum, Swish i entrén

Ett grönt löv. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Forumkvällar i Ersbodakyrkan

Torsdagar 25 januari–16 maj kl 18.00. Välkommen till Ersbodakyrkans forumkvällar där vi möter kultur, religion och mat i olika former.

En person med målade naglar följer med sitt pekfinger melodin i en uppslagen psalmbok.

Önskepsalmer i Umeå stads kyrka

Vilken psalm önskar du? I vår sjunger vi psalmer tillsammans sex söndagseftermiddagar kl 15.00. Skriv din önskepsalm här.

Drömmen om den gröna industrin, Föreläsning med Arne Müller

Föreläsning med Arne Müller, författare och journalist. Måndag 18 september kl. 19:00 på Klossen, Ålidhem, Ekonomistråket 6.

Benet på ett litet barn som sitter på golvet.

Öppen torsdag i Församlingsgården

Torsdagar kl 13.30-16.30, En kravlös mötesplats för barn och föräldrar i Församlingsgården, Östra Esplanaden 9. Start 25 januari.

Vardagmiddag i Ersmarkskyrkan

En torsdag i månaden. Kom till färdiglagad mat och slipp stöket hemma i köket. Drop-in middag kl 16.30-18.00 med tacobuffé.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Kyrkguiden

Hitta till Svenska kyrkan med hjälp av appen Kyrkguiden, se vad som händer och planera in gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Fira gudstjänst

Du är alltid välkommen att fira gudstjänst! Vi firar gudstjänst vissa dagar för att leva i Guds tjänst alla dagar. Bön och arbete behöver gå hand i hand för att tro och liv ska höra ihop.

Vad händer i kyrkan idag?

I kyrkan finns många möjligheter att hitta ett nytt sammanhang eller fortsätta med något du redan gillar.

Till kalendern