Foto: Camilla Ek

Torsby pastorat

I vardag och helg, glädje och sorg finns vi här för varandra. Välkommen till Svenska kyrkans alla sammanhang i Harestad, Lycke, Marstrand och Torsby.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Aktuellt i Torsby pastorat

Fira påsk i Torsby!

Påsken är kyrkans största högtid. Jesus besegrade döden och det firas med stor glädje. Här hittar du allt som händer i Torsby pastorat i påsk. Du kan också läsa mer om vad som hände under de olika dagarna från stilla veckan fram till annandag påsk.

Kyrkomusiker/musikpedagog, 100%

Västkustpastoratet Torsby i Kungälvs kommun, i Göteborgs stift, söker en kyrkomusiker för att utveckla och leda pastoratets musikarbete. Du som är kantor eller motsvarande och tillsammans med arbetslaget vill skapa mötesplatser där alla är välkomna är den person som vi söker. Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2024.

Kyrkvaktmästare, 100%

Västkustpastoratet Torsby pastorat i Göteborgs stift söker en vaktmästare, tjänsten är på 100% och tillsvidare. Vi ser fram emot din ansökan, senast 17 april 2024!

Komminister, 100%

Västkustpastoratet Torsby i Kungälvs kommun, Göteborgs stift, söker en komminister. Är du präst och vill arbeta med människor i alla åldrar, kan predika på vår tids språk och vill värna alla människors lika värde - då är detta en tjänst för dig! Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2024.

Närbild på en stenduva på en gravsten.

Vi söker gravrättsinnehavare

Kanske har du lagt märke till att det på flera gravar nu sitter uppe skyltar där det står att vi söker kontakt. Detta beror på att vi saknar uppgifter om vem som står som gravrättsinnehavare på graven.

Information om gravar med band runt sig

Har den graven du har hand om ett band runt sig? Det är för att den är ostadig och utgör en fara eller är skadad.

21/4: Taizémässa

Välkommen till en mässa som präglas av stillhet, meditation och musik. Söndag 21 april kl. 17.00 i Harestads kyrka.

Musikandakter i Lycke kyrka

Sista tisdagen varje månad är du välkommen till Lycke kyrka för att lyssna till en musikandakt kl. 18.30. Kom och var med på en stunds avkoppling i vardagen.

6/6: Drop-in-vigsel och -dop på Marstrand

FULLBOKAT 6 juni. EXTRAINSATT DATUM: 7 juni. Att gifta sig eller döpas kan vara enkelt. Här i Torsby pastorat erbjuder vi drop-in tillfälle varje år den 6 juni i Marstrands kyrka. Kyrkan ordnar med präst och musik för vigselpar och dopfamiljer. OBS! Föranmälan krävs, först till kvarn gäller!

En präst räcker ett dopljus till en liten flicka. Föräldrarna står bakom.

Dop

Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan. Här kan du läsa mer om dopet och boka en doptid.

Gudstjänst med nattvard. Närbild på händer som tar emot nattvarden av präst.

Fira gudstjänst

Här hittar du en gudstjänstkalender med aktuella gudstjänster. Gudstjänstens uppgift är att göra mötet mellan Gud och människor tydligt. Vi får lyssna till Bibelns texter och får hjälp att förstå vad de kan betyda i vår tid. Vi lyssnar till musik och får sjunga med i psalmerna. Vi ber för dem och det som står oss nära. Välkommen att fira gudstjänst i Torsby pastorat!

Önskemål om dop eller vigsel

För att det ska vara enkelt för dig att önska tillfälle för dop eller vigsel kan du fylla i dina önskemål i ett formulär här på webben.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.

Någon att prata med

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och man är ledsen, orolig eller rädd. Då kan det göra skillnad att få prata med någon. Här hittar du flera olika sätt att komma i kontakt med någon som lyssnar.

Person sitter ensam vid en vägg och gömmer ansiktet i armarna.

Stöd i utsatta situationer

Svenska kyrkan kan stötta dig som befinner dig i en utsatt situation. Det kan till exempel handla om att du har självmordstankar, har blivit utsatt för sexuella övergrepp eller upplever våld i en nära relation.