Foto: Mattias Pettersson

Strängnäs stift

Välkommen! Strängnäs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift och består av Sörmland och Närke. I Strängnäs stift finns idag 72 församlingar. Biskopen heter Johan Dalman.

Svenska kyrkans biskopar: ”Endast på fredlig väg kan konflikten nå en lösning”

Uttalande av Svenska kyrkans biskopar med anledning av kriget mellan Hamas och Israel:

Biskop Johan om glädje och utmaningar - stort personporträtt

Biskop Johan beskriver tron som en livslång nyfiken upptäcktsfärd, kantad av genuin glädje. Han möter Gud i skönheten - och Gud möter människan med skönhet. Men det kristna livet bjuder på både glädje och sorg - och kräver en del arbete. Att be kan vara som att borsta tänderna, inte så känslostormande, men det gör nytta.

På väg ut på äventyr i den världsvida kyrkan

I september ger sig Madelene Stavehaug, 22 år från Eskilstuna, ut på ett av sitt livs äventyr.

Prenumerera på stiftets nyhetsbrev

I nyhetsbrevet får du ungefär en gång i månaden samlad information om nyheter, aktuella kurser och utbildningar direkt till din e-post. Nyhetsbrevet är till för dig som är anställd, förtroendevald eller ideell medarbetare i Strängnäs stift.

Biskop Johans veckofilmer

Vad vill det här bibelordet säga oss? Vilka beröringspunkter finns med våra liv och vår vardag? Betraktelser över kyrkoårets texter. En film för varje söndag med biskop Johan Dalman.

Hjälp till att utveckla lärande och undervisning i din församling - och andras!

Som ett led i att utveckla området lärande och undervisning går Strängnäs stift nu in i ett forskningsprojekt och söker medverkande församlingar. Församlingen både fördjupar sin egen förståelse av det grundläggande uppdraget att bedriva undervisning och utvecklar någon särskild verksamhet på hemmaplan.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Aktuella kurser för medarbetare, ideella och förtroendevalda

Traktorerna tar plats i församlingslivet

I slutet på september ordnas en träff för församlingsmedarbetare som jobbar med motorburen ungdom. Kom och få inspiration och ge tips på hur arbetet blir bättre förankrat i församlingslivet. Träffen samlar medarbetare från både Västerås och Strängnäs stift.

Föreläsning: Att möta ångest

Mötesplats MARY är ett lokalt studiebesök för dig som jobbar med MARY-metoden eller vill höra om den i praktiken. Den här gången gästas vi av Riksförbundet Attention som föreläser om ångestsjukdomar, bemötande och förhållningssätt vid ångest samt förebyggande åtgärder vid ångest.

Workshop i arbetet med beredskapsplanering

I framtagandet av kris- och beredskapsplaner behöver vi ta höjd för olika former av kriser, samhällsstörningar och ytterst krig. Under hösten erbjuder stiftet därför ett antal digitala workshops för stöd, nätverkande och erfarenhetsutbyte för att komma vidare i arbetet med våra kris- och beredskapsplaner. Anmäl dig gärna till alla eller flera workshoppar.

Nätverk för dataskyddsfrågor

Ett nätverk för erfarenhetsutbyte mellan stift och församlingar/pastorat i GDPR-relaterade frågor som är nödvändiga för att efterleva dataskyddsförordningen. Vi kommer att variera mellan diskussion, utbildning, information och delge varandra goda exempel. Det blir två nätverksträffar under hösten, nätverket kommer sedan att fortsätta med cirka fem träffar per år.

Fastighets- och kultursarvsdag, tema Kris och beredskap

Denna dag får vi veta mer om risker, hot och beredskap och hur det påverkar oss inom kyrkan samt hur det går att skydda kulturarv i händelse av kris. Vi får även vittnesbörd från församlingar som drabbats. För alla som arbetar med fastigheter och kulturarv, kris och beredskap, hållbarhet, klimat och förtroendevalda. 10 oktober på stiftsgården Stjärnholm.

Allhelgonaläger - Livets gång

Allhelgonalägret är lägret för dig som är ung i kyrkan. Här får du tillfälle att lära känna nya människor, vara kreativ samt tala om och leva i tro. I år är temat på lägret "Livets gång", ”Jag är alfa och omega, början och slutet” säger Gud. Vi vill med temat gå en promenad med Gud, längst livet och besöka några av de händelser som livet fylls av. I en gemenskap med dig vill vi diskutera och skratta, göra minnen och skapa ett härligt läger!

Press

Jobbar du med tidningar, tv eller radio och har frågor som rör kyrkan? Välkommen att höra av dig till Marlene Antonson, pressekreterare.

Gudstjänst och kollekt

Här hittar du riks- och stiftskollekter i Strängnäs stift, förbönskalendern och information från domkapitlet.

Var med och gör kyrkans klassiker

I kyrkans klassiker behöver du inte skida, cykla, simma eller springa. Istället får du be, läsa Bibeln, fira gudstjänst och träna din omtanke om andra. På den här sidan hittar du råd och stöd för att hitta andliga vanor.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En flerspråkig kyrka

Suomeksi (på finska)
In English (på engelska)
Teckenspråk