Svenska kyrkan på Södra Öland

En levande mötesplats för alla människor. Här kan du finna en plats där du får vara precis som du är!

Vi finns vid livets fester

Mottagning av dopljus

Dopet - livets första fest

Att få barn är en fantastisk upplevelse. Vi känner förundran och tacksamhet men också oro; det är ett stort ansvar att vara förälder.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor tillsammans med andra. Välkommen att bli konfirmand!

Bröstbukett brudgum

Bröllop

För att ni älskar varandra! I kyrkan har du möjlighet att ingå äktenskap med den du älskar.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

Påsken

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

Inspelade konserter under fastan och påsken

Lyssna till ett urval konserter och gudstjänster under stilla veckan och påsken.

Att vara kyrkvärd

I varje gudstjänst möts du av dem - kyrkvärdarna. Den som är kyrkvärd har en central roll i mötet med gudstjänstbesökarna och ser till att alla känner sig välkomna.

Bönewebben

Skriv en bön eller tänd ett digitalt ljus på Svenska kyrkans bönewebb.

Viktig information:

Närbild på någon som bär ett diakonemblem.

Diakonimottagning

Vi har öppnat en diakonimottagning i Nådens kapell i Färjestaden

Anledningar att vara medlem

Du blir medlem i Svenska kyrkan genom dopet. Vi kan se många positiva saker med ditt medlemskap. Nedan hittar du en folder där vi berättar om några av dem.

Svenska kyrkan och civil beredskap

Svenska kyrkans roll i civil beredskap är att upprätthålla den egna verksamheten och att i samverkan med myndigheter och andra organisationer bidra till ett robust samhälle.

Församlingstidningen Källan

Tidningen delas ut till samtliga hushåll inom Södra Ölands pastorat (ungefär motsvarande Mörbylånga kommun) 10 gånger om året. Källan. Du som inte får tidningen i brevlådan kan hämta den i din närmsta kyrka på södra Öland, alternativt läsa den här på nätet. Det går även bra att höra av sig för att bli uppskriven för en kostnadsfri prenumeration.