Svenska Kyrkan San Francisco
Foto: Linnea Norberg

Svenska kyrkan San Francisco

Svenska kyrkan i San Francisco håller till i Norska Sjömanskyrkans lokaler, med ett fantastiskt läge mellan Fisherman’s Wharf och Lombard Street. Kom gärna in och hälsa på och titta runt på vår hemsida för mer information.

Någon håller ett träkors med fastknutna palmblad.

Svensk gudstjänst i Los Altos

Tredje lördagen i månaden har vi svensk gudstjänst i Los Altos Lutheran Church. Vi träffas nästa gång lördagen 23:e mars kl 15.00 då vi firar påskgudstjänst med Zaida Singers, och påskpyssel och äggjakt för barn.

Barngrupp fredagar 10.30

Vi samlas i kyrkan för sångstund med och för barnen, ljuständning, och sedan fika och gemenskap. Anmäla om ni vill komma senast dagen innan så vi kan planera. Nästa träff fredag 22:a mars.

Helgmålsbön: En stunds stillhet inför helgen

Varje lördag kl. 9.00 lägger vi ut en digital helgsmålsandakt inspelad i någon av församlingarna i Nordamerika. Tankar och betraktelse om helgens bibelläsning, med klockringning, musik, bön och välsignelse.

Skärtorsdagsgudstjänst

På Skärtorsdagen, 28:e mars kl 18.00 kommer vi ha en gudstjänst med fottvagning i kyrkan med Joakim Schröder. Efteråt serveras en enklare måltid.

Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Fira påsk med oss!

Varje dag under Stilla veckan händer det något i kyrkan. Gudstjänster på Palmsöndagen, Skärtorsdagen och och Påskdagen. Påskspel och påsklunch på Påskafton.

En bukett med påskliljor och rosa tulpaner.

Påsklunch och påskspel

Välkommen till kyrkan på påskafton, 30:e mars kl 12.00 för traditionellt svensk och norsk påskmat. Klockan 13.00 kan ni se församlingens påskspel under ledning av Joakim Schröder. I samarbete med norska sjömanskyrkan.

Påskgudstjänst 31:a mars kl 11.00

Vi samlas i kyrkan för att fira Jesus uppståndelse. Tillsammans med norska sjömanskyrkan.

Ung i SF middag

Välkommen till en kväll med god mat och skandinavisk gemenskap med andra studenter och unga vuxna. Nästa träff första torsdagen 4:e april kl 18.00. Anmälan via Facebook eller e-post senast en dag innan.

Ett altare med ett guldfärgat lamm. Tulpaner i vaser.

Svensk högmässa San Francisco

Välkommen på svensk gudstjänst i San Francisco, söndag den 14:e april kl 11.00. Präst är Joakim Schröder och musiker Therese Brewitz. Efteråt samlas vi till kyrkkaffe och gemenskap. Vi kommer även hålla församlingens årsmöte, med start 13.00.

Filmkväll 3:e april 19.00

Svenska kyrkan visar nordisk film! Onsdag den 3:e april visar vi "Hammarskjöld" från 2023.

ÅRSMÖTE 2024 Söndag den 14:e april kl 13.00

Vi träffas efter gudstjänsten för årsmöte för alla medlemmar i Svenska kyrkan San Francisco.

Bokcirkel

Tycker du om att läsa böcker? Vill du träffa andra och samtala om din läsning? Hör av dig om du vill vara med i vår bokgrupp. Nästa träff 27:e april kl 12.00.

Brudparet står på balkongen

Vigsel

Svenska kyrkan erbjuder möjlighet till vigsel på svenska här i Kalifornien. Möjligheten till vigsel gäller både brudpar från Sverige och amerikanska par med anknytning till Sverige. Gift dig i kyrkan med den vackraste utsikten över Golden Gate bron och San Francisco Bay! Det blir en oförglömlig dag i kärlekens tecken!

Bibelstudier

Upptäck mer av världens viktigaste bok tillsammans med andra. Vi läser, lyssnar och har ett öppet samtal med högt i tak.

Sjung i kör!

Vi söker en körledare som skulle vilja vara med och starta igång en banrkör och även på sikt en vuxenkör. Hör av dig om du är intresserad!

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Dopet är en gåva. I dopgudstjänsten, liksom i alla gudstjänster, sägs Guds välsignelse.

Lär känna våra församlingsmedlemmar

Vår ordförande Karl har intervjuat ett antal av våra församlingsmedlemmar - få reda på mer om svenskar som bor i Bay Area; vad fick dem att flytta hit, hur fick de kontakt med kyrkan och vad har kyrkan haft för betydelse för dem

Närbild på två personer som håller hand. I bakgrunden håller fler par varandra i hand.

Medlemskap Svenska kyrkan San Francisco

Din närvaro och ditt medlemskap bidrar till verksamheten och gemenskapen i Svenska kyrkan San Francisco. Tack för ditt stöd!

Diakon gör sjukhusbesök

Vid krissituation

Vistelsen utomlands blir inte alltid som vi tänkt oss. När det oväntade inträffar kan vi i Svenska kyrkan möta dig med stöd, samtal, besök på sjukhus eller i fängelse. Tveka inte att ta kontakt med oss!

Närbild på en lila blomma.

Skänk en gåva

Med hjälp av din donation kan vi bedriva kyrkans verksamhet och bygga vidare på församlingen. Varmt tack för ditt stöd!

Kyrkans nyhetsbrev

Håll koll på alla våra aktiviteter, prenumerera på vårt nyhetsbrev. Läs det senaste och anmäl dig här.

Diakoni/samtal & stöd

Diakoni är Svenska kyrkans sociala arbete. Församlingens präst finns till hands om du till exempel behöver tala med någon eller vill få hembesök.

Vi finns här för dig. Tveka inte att höra av dig!

Kristin: kristin.hamren@svenskakyrkan.se, 925-357-7145
sanfrancisco@svenskakyrkan.se

Du kan även nå vår präst Joakim Schröder via epost joakim.schroder@gmail.com eller telefon (415)-6328504.

Du kan boka in enskilda samtal med Joakim eller Kristin. Om du har det jobbigt eller bara vill prata lite om tro eller något annat. Kristin är utbildad psykolog och arbetar under tystnadsplikt. Joakim som präst har absolut tystnadsplikt.

Vill du besöka Norska sjömanskyrkan så är den öppen torsdag - lördag mellan 11-15.00, samt på söndagar i samband med gudstjänsten (10-14.00). Du kan även höra av dig till Joakim om du vill komma förbi för en kaffe, samtal, handla i kiosken under veckan osv, så ordnar vi det. Varmt välkommen!