En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Vigsel

Vi gifter oss med en önskan om att leva livet tillsammans inför Gud och oss själva - en Kärlekens Fest!

Att säga ja till kärleken

Stort eller litet, praktfullt eller enkelt - det är ni som bestämmer vilket slags bröllop ni vill ha. Det finns inte så många måsten som man kanske tror kring en kyrklig vigsel.

Vigseln är öppen för alla

Svenska kyrkan viger både par av olika och av samma kön. Det viktiga är att två människor säger ja till varandra  – och till kärleken.

Vilka förberedelser krävs?

När ni har bestämt er för att ni vill gifta er är ni välkomna att kontakta oss på expeditionen tel: 0175-748 00 .
Kom ihåg att kolla att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte så är det enkelt att bli det!

Checklista

Den här checklistan visar vad som behövs för att gifta sig i kyrkan:

• Fria och få ja.
  • Kontrollera så att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det.
    Ta ut hindersprövning hos Skatteverket (en kontroll av att ni inte är nära släkt eller redan gifta). Detta är nödvändigt! Om ni båda är folkbokförda i Sverige bör ni beställa hindersprövning senast fyra veckor innan vigseln. Om en av er är folkbokförd utomlands är handläggningstiden för närvarande minst tre månader.
  • Välja plats och dag. Kontakta pastorsexpeditionen för att boka präst och lokal - eller boka via webben.
  • Planera vigseln i samråd med prästen och kyrkomusikern.
  • Skaffa en eller två ringar.

Vad kostar vigseln?

Att gifta sig behöver inte innebära några kostnader. Kyrkan, vaktmästaren, musikerna och prästen står till tjänst utan avgift. De två nödvändiga vittnena ingår också. Vigselringarna kan vara både prisvärda och begagnade. Det är inte heller ett krav att ha gäster. Ni kan ha kyrkan helt för er själva och njuta av er heliga stund.

Vigselsamtal

En kyrklig vigsel föregås alltid av ett vigselsamtal. Det kan äga rum antingen på pastorsexpeditionen, i kyrkan eller hemma hos brudparet. I det senare fallet brukar man se till att ha ett extra möte i kyrkan för att gå igenom ceremonin på plats.

Under vigselsamtalet planerar präst och brudpar vigseln. Vilka texter ska man välja, hur ska löftena låta, vem gör vad och när? Vilken musik ska man välja? Här kan även en kyrkomusiker kopplas in.

Normalt brukar prästen också ställa frågor till brudparet om hur och när de träffades, vad de tycker särskilt om hos varandra, vad de brukar göra tillsammans.

För ett stressat brudpar kan det bli ett avkopplande tillfälle när man släpper taget om planeringen en stund och koncentrerar sig på varför man egentligen gifter sig med just varandra.

För prästen är det ett sätt att lära känna personerna bättre och utgör en bra grund för vigseltalet.

Vigsel och välsignelseakt

Den kyrkliga vigseln sker oftast i kyrkan, men annan plats är också möjlig.
En enklare vigsel  med  bara två vittnen eller en vigsel med många gäster kan vara lika stämningsfull.

Roslagens västra pastorat erbjuder förutom vigsel också en välsignelseakt av borgerligt ingånget äktenskap eller registrerat partnerskap.

Om ni ska ha en fest efter vigseln finns lokaler att hyra, se varje kyrkas egen sida för mer information. Dett finns också brudkronor att låna. Dessa presenteras med bild på annan sida.

Bra att veta

Tillhör du en församling i vårt pastorat men vill gifta dig i en kyrka någon annanstans? Kontakta då den församlingen för bokning av kyrka. Som medlem i Svenska kyrkan har du rätt till vigsel och välsignelseakt i vilken församling som helst i landet.

Här kan du läsa mer om vigsel i Svenska kyrkan.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

roslagens västra pastorat

Telefon: Växel 0175-748 00

Mail:
roslagensvastra.pastorat@svenskakyrkan.se
Pastorsexpedition Rimbo
Måndag, tisdag, torsdag och fredag 9.30-12.00.
Besöks- och postadress: Uppsalavägen 10, 762 41 Rimbo

Pastorsexpedition Hallstavik
Måndag, tisdag, torsdag och fredag 9.30-12.00.
Besök efter överenskommelse.
Besöks- och postadress: Almerska vägen 6, 763 34 Hallstavik

Fakturaadress
Roslagens västra pastorat
Referens:
Fack 77801702
Box 15018
750 15 Uppsala

Swisha till oss:
Kollekt 123 038 90 72
(ange alltid vilken kyrka kollekten avser.)