Närbild på tussilago som växer i det torra fjolårsgräset.
Foto: Lena Persson /Ikon

Roslagens västra pastorat

Välkommen till oss! Oavsett vad som händer dig finns vi för dig. Behöver du prata är vi bara ett telefonsamtal bort. Var rädd om dig - och hör av dig!

Påsk i din kyrka

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

SKÄRTORSDAG 28 MARS
Edsbro-Ununge församling
18.00 Skärtorsdagsmässa, Edsbro kyrka. Präster Helén Uddén och Yngve Erkstam, musiker Benjamin Pantzerhielm.
Fasterna församling
19.00 Skärtorsdagsmässa, Rånäs kapell. Präst Emily Axelsson, musiker Elsa Rundgren-Johansson.
Husby, Skederids och Rö församling
18.00 Skärtorsdagsmässa, Husby-Sjuhundra kyrka. Präst Håkan Sandvik, musiker Barbro Strid Wåhlström.
Häverö-Edebo församling
18.00 Skärtorsdagsmässa, Hallstaviks kyrka. Präst Andreas Wejderstam, musiker Melker Stendahl.
Rimbo församling
10.30 Skärtorsdagsmässa, S:t Annas kapell. Präst Helén Uddén, musiker Helene Cocozza. Kaffe och smörgås i foajén efter mässan.
19.00 Skärtorsdagsmässa, Rimbo kyrka. Präst Sara Hilding, musiker Helene Cocozza.

LÅNGFREDAG 29 MARS
Edsbro-Ununge församling
15.00 Långfredagsgudstjänst, Ununge kyrka.
Präst Håkan Sandvik, musiker Benjamin Pantzerhielm.
15.00 Korsandakt, Rånäs kapell. Präst Ingileif Malmberg,
musiker Elsa Rundgren-Johansson.
Husby, Skederids och Rö församling
11.00 Långfredagsgudstjänst, Skederids kyrka. Präst Håkan Sandvik, musiker Benjamin Panzterhielm.
Häverö-Edebo församling
11.00 Långfredagsgudstjänst, Häverö kyrka. Präst Bo Ekstrand, musiker Ellinor Lundén.
Rimbo församling
11.00 Långfredagsgudstjänst, Rimbo kyrka. Damkörsensemble. Präst Ingileif Malmberg, musiker Helene Cocozza.

PÅSKAFTON 30 MARS
Häverö-Edebo församling
22.30 Påsknattsmässa, Edebo kyrka. Präst Bo Ekstrand, musiker Ellinor Lundén.

PÅSKDAGEN SÖNDAG 31 MARS
Edsbro-Ununge församling
15.00 Påskdagsgudstjänst, Edsbro kyrka. Edsbro-Ununge kyrkokör. Utdelning av påskliljor. Välkomnande av kyrkomusiker Benjamin Pantzerhielm. Präst Helén Uddén.
Fasterna församling
11.00 Påskdagsgudstjänst, Rånäs kapell. Kören Voces Rusticae. Präst Emily Axelsson, musiker Elsa Rundgren-Johansson. Påsklunch i församlingshemmet.
Husby, Skederids och Rö församling
11.00 Påskdagsgudstjänst, Rö kyrka. Välkomnande av kyrkomusiker Benjamin Pantzerhielm. Utdelning av påskliljor. Präst Håkan Sandvik. Påsklunch i S:t Olofsgården.
Häverö-Edebo församling
11.00 Högmässa, Häverö kyrka. Hallstaviks kammarkör under ledning av kyrkomusiker Melker Stendahl. Präster Andreas Wejderstam och Helén Uddén. Avtackning av diakon Rebecka Paulsson. Påskliljor. Soppa, kaffe och tårta i Klockargården. För skjuts till kyrkan ring 070-208 46 56 fredag 15.00-18.00 för upphämtning vid Församlingsgården, Hallstavik kl 10.30. (Om önskan även hämtning i Herräng.)
Närtuna församling
15.00 Påskdagsgudstjänst, Närtuna kyrka. Kören Voces Rusticae. Präst Emily Axelsson, musiker Elsa Rundgren-Johansson. Påskbuffé i församlingshemmet.
Rimbo församling
11.00 Påskdagsmässa, Rimbo kyrka. Rimbo kyrkokör, Tobias Edlund, trumpet. Präst Ingileif Malmberg, musiker Helene Cocozza. Utdelning av påskliljor.Församlingsrådet bjuder på påsklunch i församlingshemmet. För skjuts till kyrkan ring 070-234 41 11 fredag 15.00-18.00 för upphämtning vid Kyrkans Hus 10.30.

ANNANDAG PÅSK MÅNDAG 1 APRIL
Edsbro-Ununge församling
11.00 Emmausmässa - gemensam för pastoratet, Edsbro kyrka. Präst Håkan Sandvik, musiker Benjamin Pantzerhielm. Kaffe i kyrkan.
Rimbo församling
15.00 Konsert, Rimbo kyrka. Bara Bach ”Från död till liv”. Sång Christina Östman, violin Christian Svarfar, orgel Helene Cocozza.

Ett hjärta ligger i två par händer

Välkommen att jobba hos oss

Vi söker personal! Vi har lediga tjänster: Diakon 100% till Häverö-Edebo församling och diakon 100% till Rimbo, Fasterna, Gottröra och Närtuna församlingar

En korg fylld med röda äpplen.

Kyrkporten i Roslagen

En tidning som täcker kyrkans verksamheter i församlingarna - från Närtuna i söder till Häverö-Edebo i norr. Tidigare publicerade tidningar hittar du här:

En person sitter vid datorn och läser på Svenska kyrkans webbsida om Kristen tro.

"Tankar inför helgen" och andra filmer

Här hittar du filmade andakter inför kommande helg och mycket annat som är både bra och kul att känna till om kyrkan.

En kalender ligger uppslagen på ett bord

Vår kalender

Här hittar du alla tillfällen när du kan besöka våra kyrkor eller verksamheter. Välkommen till oss!

Någon låser upp ett hänglås på en dörr.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023.

Hos oss finns alltid rum och tid för möten

Sju skäl att vara medlem i Svenska kyrkan

Vi vill vara en välkomnande och öppen kyrka. En plats där människor växer, möts i kärlek och varsamt. En plats där själen kan få ro.

Diakon

Vad gör en diakon egentligen?

Ordförandeklubba och psalmbok

Förtroendevalda

Att vara förtroendevald betyder att man fått ett uppdrag, ett förtroende från församlingens medlemmar genom kyrkligt val.