Ovansjö-Järbo pastorat

Vill med ledorden Närvaro, Öppenhet och Hopp vara en mötesplats, växtplats och rastplats med Kristus i centrum.

Gudstjänstinformation, andakter och bön.

Kalender

För gudstjänster, konserter, verksamheter och alla mötesplatser i Ovansjö-Järbo pastorat

Kontakt/Om oss

Kontaktuppgifter, personal, våra kyrkor och mer information om oss.

Mötesplatser

Skogen- mångfalden- klimatet

Sebastian Kirrpu gästar Ovansjö Järbo pastorat och håller ett föredrag om den Svenska skogen och dess ekologiska situation efter 70 år av kalhyggesskogsbruk. Birgittagården, Kungsgården 24 april kl. 18.00

Vi sjunger in våren i Stensätrakyrkan

Valborgsmässoafton 30 april kl. 18.00 Sång- allsång och servering! Torgunn Jansson sång Lennart Åhman sång Per Vikström piano Danilo Raffoni bas Anette Sikström dikt-andakt

Inbjudan till Dig som har synpunkter om kyrkans skogsbruk till Birgittagården tisdagen den 7 maj kl 18.00

På initiativ från kyrkomötet påbörjades förra våren, Utredningen om hållbarhet i Svenska Kyrkans skogsbruk. I uppdraget ingår att göra en översyn av bestämmelserna i 46 kap. Frågor som rör kyrkans skogsbruk engagerar många. Skogsbruket har betydelse för bl.a. klimatet, den biologiska mångfalden, människors tillgång till natur och för lokala arbetstillfällen. Stiftens företrädare har uppmanat utredningen att ta in synpunkter från församlingar. Därför vill vi nu bjuda in Dig som har synpunkter om kyrkans skogsbruk till Birgittagården tisdagen den 7/5 kl 18.00 Vi visar filmen, Kyrkan och Skogen – om virke, värderingar och vägval. Efter filmen tar vi upp några samtalsfrågor, och ev. synpunkter samlas in, för att skickas vidare till skogsutredningen. Det går också bra att maila dina synpunkter om Svenska Kyrkans skogsbruk till annika.alnehed@svenskakyrkan.se före 10/5 Välkommen!

Biologiska mångfaldens dag

Onsdagen den 22 maj uppmärksammar vi Biologiska mångfaldens dag, med aktiviteter vid kyrkogårdsförvaltningens lokaler vid Ovansjö kyrka. Mellan 11.00-13.00 kommer vi tipsa om växter som gynnar den biologiska mångfalden. Utdelning av gratis frön och sticklingar så långt lagret räcker. Välkommen!

Snö ligger på en gravsten. Solen lyser.

Vi söker gravrättsinnehavare/anhöriga på Ovansjö kyrkogård.

Efterlysning har skett via uppsatta gröna skyltar vid respektive grav sedan 23 maj 2022. Så nu söker vi gravrättsinnehavare/anhöriga till följande gravar på Ovansjö kyrkogård:

Snö ligger på en gravsten. Solen lyser.

Vi söker gravrättsinnehavare/anhöriga på Järbo kyrkogård

Efterlysning har skett via uppsatta gröna skyltar vid respektive grav sedan 19 maj och 25 maj 2022. Så nu söker vi gravrättsinnehavare/anhöriga till följande gravar på Järbo kyrkogård:

Vårstädningen på våra kyrkogårdar startar v.16 Sandupptagning startar v.17 och beräknas pågå t.o.m v. 20

Vi påminner alla gravrättsinnehavare om att plocka bort vintersmyckning, lyktor och andra glasföremål från graven före 30/4. Tänk på att inte förvara saker bakom stenen. Vi tar bort vintersmyckning och ljung på alla gravar med skötselavtal. Lövupptagning sker när dygnstemperaturen blivit något varmare, för att gynna våra övervintrade insekter. Penséer planteras på gravar med skötselavtal v.17-18 För beställning av gravskötsel, ring oss på kyrkogårdsförvaltningen.

Sopplunch på Birgittagården i Kungsgården

Varje torsdag kl. 12.00 serverar vi soppa, sallad, bröd, dryck, kaffe och fikabröd i världsklass. Terminsstart den 25 januari

Morgonbön i Storviks kyrka

Kl. 9.00 varje onsdag har vi en kort morgonbön med efterföljande fika och gemenskap i Storviks kyrka. Ingen anmälan behövs.

Järbokyrkornas dagträff

Vi träffas i Missionskyrkan i Järbo för gemenskap, kaffe, musik och sång.  Här hittar du vårens datum!

Mötesplatser för Barn, Unga och Familj

Konfirmation

Vad är viktigt för dig? Vad tänker du på? Vem bryr sig? Du är inte ensam att fundera över livet! Tillsammans med dig funderar vi över dessa och andra frågor under din konfirmationstid. Du är välkommen vare sig du tror eller tvivlar. Tillsammans med andra får du upptäcka och uppleva, lära och leka.

Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.

Öppen barnverksamhet

Här finns mötesplats för lek och samtal för vuxen med barn 0-5 år. Ingen föranmälan, ni deltar den tid som passar er under öppettiderna. Verksamheten är kostnadsfri.

Barn & Ungdom

Svenska kyrkans nutid är barnen och ungdomarna, här finns särskild plats för dig som är ung, välkommen!

Handlingsplan för en klimatvänlig utomhusmiljö - med rik biologisk mångfald

Svenska kyrkan har ett mål att nå klimatneutralitet till år 2030, ”färdplan för klimatet”. För att nå målet behöver vi alla ta vårt ansvar i omställningsarbetet. På kyrkogårdsförvaltningen i Ovansjö-Järbo pastorat ser vi över miljö- och klimatpåverkan i vår verksamhet.

Här samlar vi alla nyheter så du kan läsa de när det passar dig!