Närbild på några blåsippor.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Norra Gotlands pastorat

Fårö, Bunge-Rute-Fleringe, Forsa, Othem-Boge, Gothem, Stenkyrka och Väskinde. 7 församlingar med 25 kyrkor. Det är Norra Gotlands pastorat - välkommen!

Närbild på en psalmbok som ligger på ett stengolv.

Kalender för Gudstjänster och andra evenemang

Hitta din gudstjänst och andra aktiviteter i kalendern för Norra Gotlands pastorat! Det finns alltid en gudstjänst som passar dig! Prova gärna en annan kyrka än den du brukar gå i. I dagens måste-samhälle, behövs lite vara-påfyllning. Till kyrkan får du komma som du är, och låta själ och ande ta plats i gemenskap med flera.

Dop

Att få ett barn är en stor, stor glädje. För många familjer är det en självklarhet att låta döpa barn, som en härlig välkomstrit till jorden och för att bli en del av den världsvida kyrkan. Många döps som små, men ibland väljer man att vänta.

Konsert: Förklädd Gud och satser ur Guds andedräkt

Helgen 20-21 april framför körerna i Bunge, Forsa, Stenkyrka-Väskinde, Gothem och Slite tillsammans med musiker och solister en konsert utöver det vanliga.

Stenar upplagda i form av ett hjärta framför en krans på en grav.

Reatretdag i Stenkyrka

Välkommen att vara med på denna själavårdande biblioterapeutiska retreatdag, fylld av kreativitet och glädje! Boka och anmäl dig till den 25 maj, kl. 10-15.30 i Stenkyrka prästgård och Stenkyrka kyrka. Retreatdagen är kostnadsfri.

Någon sitter vid ett skrivbord bakom en datorskärm och knappar på ett tangentbord.

Administratör 100%

Är du en noggrann och flexibel person med administrativ förmåga som gillar att arbeta stödjande och serviceinriktat? Välkommen med din ansökan! Sök senast 31 maj!

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Gravskötsel: avtal och service

Vill du ha hjälp att sköta om en grav? Du kan boka olika typer av skötsel av Kyrkogårdsförvaltningen. I länken kan du också läsa mer om kostnader för askgravlund och askgravplats och om någon som är folkbokförd i annat land vill gravsättas på en kyrkogård på norra Gotland.

Speedkonfa

Vill du ställa alla frågorna, lyssna på andras sätt att se världen, fundera över vem du vill vara - men skulle vilja göra det under en intensiv vecka, utan övernattningar? Då är Speedkonfa något för dig!

SOCIALA MEDIER

Klicka på bilden för att se senaste nytt på pastoratet Facebook, eller gå till appen och sök på Norra Gotlands pastorat.
På Instagram heter pastoratkontot norragotlands
Ungdomarna hittar du på instagram @lagerkonfangp och @konfangp finns även på Snapchat.

Familjescouterna i Fårösund

Redo för roliga äventyr? Få en spännande fritid tillsammans hela familjen!

#konfangp

Bli konfirmand - ett minne för livet! Är du nyfiken på dig själv och andra? Vill du träffa nya kompisar och prata om livet? Få en möjlighet att utvecklas - både som människa och troende.

Närbild på någon som swishar från sin mobiltelefon.

Kollekter via Swish

Nu kan du enkelt ge kollekt och bidra till pastoratets insamlingar via Swish. Du hittar swishnummer och kollektlista här. Varmt tack för din gåva – den behövs!

Pastoratstidningen

I tidningen kan du läsa om livet på norra Gotland, om vanliga medlemmars tankar, tro och hopp. Här finner du även kalendern, kyrkoherdens hälsning och mer om var som är på gång just nu inom kyrkan.

Solrosor

Vuxenverksamhet

Prata, tänka, sjunga, inspireras, utmanas och utvecklas... Hur vill du i gemenskap? Vill du vara med i en grupp som ses regelbundet, eller delta vid tex soppluncher någonstans i pastoratet när det passar dig?

Två äldre kvinnor sitter bredvid varandra vid ett bord och pratar.

Gudstjänster och allsång på äldreboenden

Vi besöker och har andakt, firar gudstjänst eller sjunger allsång på äldreboenden i församlingen.

Vuxenkörer i pastoratet

Höststart för alla vuxenkörer Du är välkommen att prova våra körer - oavsett var du bor! Kom, och var med och sjung!

Nyheter i pastoratet

Prenumerera via RSS

SES I SLITE

Publicerad:

I Slite har flera verksamheter växt fram de senaste åren. Hit är alla välkomna, oavsett var man bor. Morgonandakten Andrum har blivit en sådan samlingsplats, och nya Fritidsgård för vuxna är uppskattad. Barnverksamheter och körer finns sedan länge. Men här finns också nya ideer för mötesplatser. Vill du veta mer, så kontakta ansvarig, eller kom och testa!

Varannat träd klappat i Fleringe

8000 grenar mindre

Gröna nyheter: Kyrkogårdar förskönas!

Publicerad:

Trädgårdsmästarna ansvarar för att kyrkogårdarna vårdas på ett sätt som både bevarar kulturarvet och blir hållbart för framtiden. Just nu arbetar de intensivt med att planera för att försköna våra kyrkogårdar ännu mer.

Sök gravplatsen

Letar du efter en gravplats på någon av Norra gotlands pastorats kyrkogårdar? Nu kan du enkelt söka själv- läs mer här om hur du går tillväga!

Gravskötsel: avtal och service

En byggarbetare i hjälm och varselkläder pratar i en radio. En grävskopa i bakgrunden.

Tankar inför helgen

"Han suckade djupt och lutade huvudet i händerna. Hur skulle han göra för att få dem att jobba tillsammans som ett team? Det var ju så enkelt tyckte han." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.