Solrosor
Foto: Görel RM

Vuxenverksamhet

Prata, tänka, sjunga, inspireras, utmanas och utvecklas... Hur vill du i gemenskap? Vill du vara med i en grupp som ses regelbundet, eller delta vid tex soppluncher någonstans i pastoratet när det passar dig?

Musik

Musik är viktigt i pastoratet! Församlingens psalmsång till orgel, konserter av artister i världsklass, musikelever och våra engagerade körsångare, alla bidrar de till vår gudstjänstupplevelse.

Två äldre kvinnor sitter bredvid varandra vid ett bord och pratar.

Gudstjänster och allsång på äldreboenden

Vi besöker och har andakt, firar gudstjänst eller sjunger allsång på äldreboenden i församlingen.

Stickcafé och syföreningar

Fårösund Träffpunkten

jämna onsdagar kl 13-15 Handarbetscafé

Othem församlingshem
jämna måndagar kl 13-16

Fole Missionssyförening
jämna tisdagar kl 13

Lokrume församlingshem
sista måndagen i månaden kl 13 Syförening

Lummelunda församlingshem
torsdagar kl 19.00.

Vi är en glad blandning av mer vana och glada amatörer som lär av varandra under trivsamma timmar tillsammans. Alla former av textil och handarbete, med eller utan
symaskin. Om vi blir fler finns önskemål att starta en kurs i
samverkan mellan Hembygdsföreningen och Stenkyrka församling. Kom med förslag på ämne! För ev. frågor och anmälan: Anne Mousa Ståhl 072- 227 33 33, lummelunda@me.com eller Marina Buskas 073 - 970 81 34

Vill du ha mer info eller kontakt med någon från någon syförening/stickcafé, ring expeditionen tel 22 27 00 så förmedlas du vidare.

Klukkutei, lunch eller otendag?

Efter orgelinvigning bjöd Sockenråden i Forsa församling på kyrkkaffe. Närmast kameran Vivianne Hanebring och Laila Gustafsson, två av församlingens trogna frivilligarbetare.
Foto: Clary Winberg

Runt om på norra Gotland erbjuds varje vecka tillfällen till gemenskap - inte för inte kallas kaffe skämtsamt för det tredje sakramentet i kyrkan! I kalendern hittar du klukkutei (förmiddagsfika), luncher och otendagar (eftermiddagskaffe), ofta med någon spännande gäst inbjuden för att musicera eller berätta. Du är välkommen närhelst du vill och det passar!

Kalendern Norra Gotlands pastorat

Samtalsgrupper

I flera av pastoratets församlingar finns samtalsgrupper.
De kan ha fokus på en särskild fråga eller utgå från en bok. Det finns även rena bibelstudiegrupper.
Vill du diskutera livsfrågor där du bor?
Just nu finns grupper som ses regelbundet i Fårösund, Fole och Slite, men också gudstjänster som har samtal efter. Håll utkik i kalendern och tidningen, och kontakta en präst eller expeditionen om du är nyfiken.