Foto: Henrik Mill

Svenska kyrkan Västerås

I vardag och i högtid, i glädje eller i sorg. Du är alltid välkommen, oavsett tro eller tvivel.

Påsken

Från död till liv - en grym berättelse med lyckligt slut! Läs om påskens drama och kom på gudstjänst! Här hittar du stilla veckans och påskens program!

Klädbytardagarna våren 2024

Lördagen 23 och söndagen 24 mars är det dags för vårens Klädbytardagar i Önsta Gryta kyrka! Genom att handla kläder på klädbytardagarna bidrar du till en bättre miljö och en bättre värld.

Vart tar de döda vägen?

Föredragsserie om föreställningar, riter och praktikaliteter när det gäller döden. Föredragen hålls kl 18 i Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås. Fri entré. Drop in.

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Bild på gravsten och ett papper som ser ut som en faktura

Faktura för gravskötsel?

Just nu är det många som ringer till oss för att de har fått något som liknar en faktura för skötsel av grav. Vi från kyrkogårdsförvaltningen vill därför förtydliga vid vilka tillfällen vi skickar ut erbjudanden med inbetalningskort till privatpersoner.

En man sitter vid ett skrivbord och arbetar i datorn.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Verksamhet

Svenska kyrkan är en mötesplats för alla - barn och familj, ungdom och vuxna. Kyrkan är också en naturlig del av vardagen, till exempel i skolor och på sjukhus. På den här sidan hittar du hela Svenska kyrkan Västerås verksamhet samlad.

9 goda skäl att vara medlem

Skälen till att vilja vara medlem i Svenska kyrkan kan vara många. Här berättar vi mer om vad du bidrar till som medlem hos oss.

En mur med taggtråd. En fågel flyger över mörkblå himmel i bakgrunden.

Israel och Palestina

Svenska kyrkan arbetar för dialog mellan kristna, judar och muslimer. Vi arbetar för en rättvis fred mellan Israel och Palestina och ger katastrofhjälp och stöd till yrkesutbildning och hälso- och sjukvård.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Hållbar kyrka och hållbar värld

Ekonomisk, ekologisk, social och existentiell hållbarhet är viktigt för framtiden. Därför arbetar Svenska kyrkan Västerås med hållbarhet ur många aspekter, i allt från lokalfrågor till att vi tagit fram ett helt nytt gudstjänstmaterial med miljötema, till hur vi arbetar för ett bättre samhälle för oss alla.

Dop

Barn, unga och vuxna är välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot.

Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om ett och annat att tänka på.

Ängel på en gravsten

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som vi förlorat. Den är också något att hämta kraft ur för anhöriga. I gudstjänsten överlämnas den döde i Guds kärleksfulla händer. Här kan du läsa om hur en begravning går till och om samtalsgrupper för sörjande och andra möjligheter till stöd som finns i kyrkan.

Jobba hos oss

Att arbeta i Svenska kyrkan innebär att arbeta för något man tror på, och oftast arbete med människor på olika sätt. Här kan du läsa mer, titta på film och hitta lediga tjänster.

Talarkvällar & föreläsningar

Ta del av spännande, intressanta föreläsningar med både kända och okända talare och inspiratörer. Här hittar du vitt skilda teman i föreläsningsserier som sker på olika platser i Västerås.

Väntjänst

Väntjänsten finns till för dig som vill ha ett besök och för dig som vill göra skillnad.

Situationen i Ukraina

Här kan du läsa om hur vi jobbar och vad vi gör såväl lokalt som internationellt. Du hittar också kontaktvägar för att bidra, samt för att själv få stöd och hopp i en tid av oro. Mot bakgrund av situationen håller vi våra kyrkor öppna i så hög grad som det är möjligt. Vi ber för fred och tänker på de drabbade.

Med regnbågens alla färger

För oss är det en självklarhet att stå upp och verka för ett samhälle där alla människor får vara precis som de vill vara och mötas med respekt. I Västerås finns därför till exempel regnbågskonfa och särskilda gudstjänster - Gudstjänst i regnbågens alla färger.

Vill du delta i aktiviteter och verksamheter?

I kalendern hittar du alla aktiviteter du kan delta i utan föranmälan, vid enstaka eller flera tillfällen. Här finns konserter, gudstjänster, föreläsningar, öppen kyrka och mycket annat.

Vill du delta i terminsverksamhet, som att sjunga i kör, gå på kyrkis eller annan barngrupp, after school, konfirmation eller kanske delta i musikverksamhet, dagverksamhet eller kvällsverksamhet av olika slag hittar du dessa under Verksamhet.

Nyheter från Svenska kyrkan Västerås

Bild på gravsten och ett papper som ser ut som en faktura