Ärkebiskopen föreläste om biskopsbrevet om klimatet

Ärkebiskop Antje Jackelén deltog i konferensen Spirituality, Sustainability and the Future of the Earth – Moving Mountains, i Uppsala den 12 september 2019. Andra deltagare var kardinal Anders Arborelius, Ingrid Inga, ordförande i samiska rådet i Svenska kyrkan, Suleiman Arale, vicerektor på Kista folkhögskola) och Henrik Grape från Kyrkornas Världsråd.

Olika perspektiv på en hållbar framtid

Konferensen syftade till att diskutera perspektiv från olika trostraditioner på hur vi kan leva mer hållbart och hur vi kan bidra till att möta de kommande utmaningarna på en lokal, nationell och global nivå.

Ärkebiskop Antje Jackelén föreläste om biskopsbrevet om klimatet, som lanseras i september 2019.

Alla föreläsare filmades och du kan se deras föreläsningar i efterhand på Youtube.

Jordklotet.

Ett biskopsbrev om klimatet

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Många känner oro, skuld och ångest. Hur ser vår framtid på jorden ut Nu är tid för hopp och handling.