Lessebo kyrka vinter
Foto: Linda Kirsten

Lessebo församling

Mellan vardagstro och söndagstvivel finns vi här för varandra

I nöd och lust, vardag som helg,  verkar vi människor som utgör kyrkan i Lessebo församling. Du finner oss i gudstjänstfirandet i kyrkan på söndagarna, vid spisen inför tisdagarnas soppluncher, i det förtroliga samtalet, i andra änden av en insamlingsbössa och tillsammans med barnen i eftermiddagarnas gruppverksamheter.

Välkommen hit för att ta del av innehållet på vår hemsida och undrar du över något är du välkommen att kontakta oss!

Hovmantorps kyrka

Månadens gudstjänster

Gudstjänster i mars 2024 (i pdf)

Sommaranställd vaktmästare

Lediga tjänster. Tjänstgöring juni-augusti. Ansökningar hanteras löpande.

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

barnkör

Barnkör i Hovmantorp

Åk 2-4. Start 25/1

Ungdomar

Äventyrsklubben i Hovmantorp

Start måndag 5/2. Åk 5-6.

Lediga tjänster

Vill du jobba med oss? Läs mer om tjänsterna och hur du ansöker!

Vide

Församlingsbladet - Källan

Källan är vår församlingstidning som når ut i hela Lessebo kommun. Den är gratis och möjlig att prenumerera på. Nu kan du även läsa tidningen online!

Frågor med anledning av personuppgiftsincidenten

Har du frågor eller synpunkter är du välkommen att vända dig till Växjö stifts dataskyddsombud:

Tom Angeling
Direkt: 0470-77 38 18
E-post: tom.angeling@svenskakyrkan.se

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Barn

Barngrupper

Läser mer om barn- och ungdomsverksamheterna nedan, det finns grupper från 0-18 år. Välkommen med din anmälan!

En blandad ungdomskör sjunger i en kyrka. De håller upp sina pekfingrar.

Körsång

Att sjunga i kör är en folkrörelse som beräknas engagera runt 600 000 människor i Sverige. Är du en av dem, eller vill du bli? Välkommen till församlingens vuxenkörer!

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Livets stora händelser

Dop, konfirmation, vigsel och begravning.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.