Tio barn och en ledare leker med en stor färggrann "fallskärm". De hjälps åt att kasta upp den i luften.De är utomhus på en gräsmatta.
Foto: Anki Westman

Välkommen till Svenska kyrkan i Sollefteå

Svenska kyrkan Sollefteå består av tolv församlingar i samverkan: Boteå, Ed, Graninge, Helgum, Junsele, Långsele, Multrå-Sånga, Ramsele-Edsele, Resele, Sollefteå, Ådals-Liden och Överlännäs församlingar. Din lokala del av hela Sveriges kyrka. Den finns här i glädje, sorg, vardag och fest. Du är en viktig del av den.

illustration föreställande ett @, en telefonlur, ett kuvert. För att illustrera på vilka sätt det går att nå oss.

Kontaktuppgifter till expeditioner och till övrig personal hittar du här.

Ett uppslaget Månadsblad.

Månadsbladet

Vill du få kalendern för församlingarna i Sollefteå pastorat tillsänt dig via e-post eller vanlig post? Bli prenumerant på Månadsbladet! Det kostar inget. Gör så här för att prenumerera:

Ett kollage av tre bilder: En kvinnlig kantor som bär på ett stort elpiano, hon ler brett. En torso av en präst iklädd grön mässhake. Prästen gör "tummen upp". Längst till höger en bild av ett klocktorn täckt av byggställningar.

Lediga tjänster

Vill du förmedla Guds kraft i en kraftfull bygd? Sollefteå är en vidsträckt kommun strax norr om mitten av vårt avlånga land. Här avlöser skogar, älvdalar och jordbruksbygd varandra. I dessa landskap vandrar älgar, hoppar laxar, spelas världsmusik, åks skidor och levs såväl helt vanliga som ovanliga liv...

Det senaste

Vi söker sommarjobbare till kyrkogårdarna i Västraområdet

Är du skolungdom och vill ha sommarjobb på någon av kyrkogårdarna i Näsåker, Junsele, Resele, Ed , Ramsele och Edsele? Välkommen med din intresseanmälan!

En skruvdragare som ligger på en ritning av en kyrka.

Så här säger kyrkorådets ordförande om lokalförsörjningsplanen

Den lokalförsörjningsplan som kyrkofullmäktige fastställde i november är ett viktigt verktyg i det pågående budgetarbetet men inga beslut är tagna ännu.

Ett kollage av bilder med hälsotema.

Hälsomässa i år igen

Jobbar du med hälsa? Har du/ditt företag något att erbjuda som rör just människors hälsa? Den 14 april gör vi en repris på den lokala hälsomässan i Långsele. Kom med som utställare!

Pilar i olika färger målade på asfalten pekar åt olika håll.

Lokalförsörjningsplanen klar

Vid sitt novembermöte fastställde kyrkofullmäktige en lokalförsörjningsplan för Sollefteå pastorat. Den innehåller bland annat en långsiktigt hållbar plan för verksamheternas behov av lokaler. Här får du veta mer om vad en lokalförsörjningsplan innebär.

Fåglar, noter och en G-klav på telefonledningar moten ljusblå himmel.

Dags att släppa lös musikerna igen!

I år är det tredje året som musikerna i pastoratet framför en alldeles egen konsert. Nu kan vi kanske kalla det en årlig tradition. "Kantorsläppet" som konserten kallas kommer i år att ske i Sollefteå kyrka den 4 april.

En grupp människor sitter i en liten ring och samtalar.

Långsele, platsen för torsdagsmässa och samtal.

7 mars startar en ny verksamhet. Några helt vanlig torsdagskvällar under våren firas en enkel mässa i Långsele församlingsgård. Efter gudstjänsten får du gärna stanna kvar. Över en fika samtalar vi utifrån olika teman. Samtalsledare är Agneta Hudding.

Mer om församlingarnas verksamhet

En mamma och några barn i olika åldrar sitter på golvet.

Barn & familj

I Sollefteås tolv församlingar finns en mängd aktiviteter för alla åldrar. Trygga mötesplatser för familjen, barnen eller alla tillsammans. Här hittar ni mer information om vår verksamhet.

Någon håller fram en skål soppa. På förklädet står det Sopplunch.

Mötas över en bit mat

I flera av våra församlingar finns möjligheten att få träffas under lättsamma former och samtidigt få något i magen. Mat och sällskap kan förgylla vilken dag som helst. Soppa, gröt, kaffe, sallad, kaka. Vad som serveras är kanske inte det viktigaste.

Bild från en friluftsgudstjänst i en skogsglänta. Flankerade av träd, grönska och stora stenar ser vi en kantor bakom en key-board, en präst samt gudstjänstdeltagare.

Gudstjänster | Andakter

Gudstjänster kan firas stort och pampigt eller som en sunds lugn och ro. Ibland kan du behöva det ena ibland det andra. Prova dig fram! Välkommen är du alltid.

En präst tröstar en person som precis tänt ett ljus för att sätta i ljusbäraren i en kyrka.

Någon att prata med

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Alla möter vi på svårigheter som vi behöver hjälp med att reda ut. Ett sätt kan vara att förutsättningslöst samtala med någon.

En sommarfager bild tagen från Grannäset där Ramsele medeltida kyrka står. I förgrunden ängsblommor och älven. Uppe till höger ser vi SVAR-huset på nipkanten.

Församlingar i Sollefteå

I Sollefteå pastorat, Svenska kyrkan Sollefteå, samverkar inte mindre än tolv församlingar. Här kan du läsa lite mer om varje enskild församling.

Interiör från Boteå kyrka. Bilden är tagen från orgelläktare mot altare.

Kyrkor & lokaler

Välkommen till allas våra kyrkor! I Sollefteå pastorats tolv församlingar finns det fler än 20 kyrkobyggnader och kapell. I anslutning till dessa finns ofta även ett församlingshem.

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Om Sollefteå pastorat

Sollefteå pastorat, eller Svenska kyrkan Sollefteå som vi omnämns, består av tolv församlingar i samverkan. Dessa församlingar ligger alla inom Sollefteå kommuns geografiska gräns. Pastoratet bildades 1 januari 2021.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.