Redovisningar till regeringen

Varje år får Svenska kyrkan kyrkoantikvarisk ersättning från regeringen för att förvalta kyrkomiljöerna. Varje år rapporterar Svenska kyrkan också till kulturdepartementet om hur den kyrkoantikvariska ersättningen användes under året som gått.

Att möta förändring - kontrollstation 2024

Under kontrollstationen 2024 får både Svenska kyrkan och staten analysera effekterna av den kyrkoantikvariska ersättningen. Inför det har Svenska kyrkan lämnat en rapport till regeringen som visar att det är angeläget att ersättningen höjs.

Redovisning av användningen av kyrkoantikvarisk ersättning 2023

Av 2023 års redovisning framgår det att den kyrkoantikvariska ersättningen bidrog till att Svenska kyrkan nådde sina mål i arbetet med att vårda och bevara det kyrkliga kulturarvet. Ett stort antal församlingar ansökte om att få del av medlen.

Redovisning av kyrkoantikvarisk ersättning 2023 (pdf)

Upptäck kulturarvet

Kyrkor och begravningsplatser är fulla av historia och rymmer olika slag av berättelser. Samtidigt är rummen och platserna inte museala utan används än idag, ett levande kulturarv.

Om Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är Sveriges största kristna trossamfund. Här läser du om vad Svenska kyrkan står för och här hittar du fakta och kontaktuppgifter.