Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Svenska kyrkan Kristianstad

Påsklunch på Vilan

Varm välkommen till påsklunchen den 19 mars, kl. 12.00 i Vilans församlingshem!

Orgelbaguette

Fredag den 22/3, kl. 12.15 i Heliga Trefaldighets kyrka. Ett skönt avbrott i vardagen! Köp din lunchbaguette med kaffe/te. Vid orgeln: Elin Marklund

Programbladet

Nu närmar sig påsken, välkommen att gå på påskvandring under stilla veckan i Trefaldighetskyrkan, och upplev påskgudstjänsterna. Vill du fördjupa dig i tron kan du ta del av våra studiegrupper, eller kanske bara umgås på våra mötesplatser? För dom yngre händer mycket i barn-, ungdoms- & familjegrupperna med många roliga aktiviteter.

Häktes- och församlingspräst till Kristianstads pastorat

Vi söker dig som vill arbeta som både häktespräst på 20% och församlingspräst på 80%.

Konsert: Johannespassionen

J S Bachs stora verk framförs måndag den 25 mars kl. 19.00 i Heliga Trefaldighets kyrka . Fri entré!

Ny kör – kammarkör

Just nu bygger vi upp en kammarkör - Trefaldi Sångare! En kör för dig som vill utmana dig själv. Välkommen med din anmälan!

Ungdomskören: Diamanterna

Välkommen till vår nystartade ungdomskör Diamanterna! Just nu söker vi nya medlemmar.

Ansök fondmedel ur Lunds stifts beviljade medel

Nu finns möjlighet för dig som är i en ekonomisk utsatt situation att ansöka fondmedel ur Lunds stifts beviljade medel.

Aktuella konserter

Välkommen till vårens konserter och njut av ljuva toner i våra kyrkor! Fri entré om inget annat anges.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Samtal & stöd

Livet innehåller både toppar och dalar. Ibland sker saker som vi inte räknar med eller som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera – då kan det vara skönt att ha någon att prata med. Vi behöver varandra.

Diakoniexpeditionen

Vill du prata med någon? Behöver du själavård, rådgivning, vägledning eller stöttning? Ring oss för att boka tid för samtal.

En kvinna sitter i en grön fåtölj. I knät har hon sin laptop ovanpå en kudde.

Boka dop/vigsel direkt på webben

Välkommen att boka tid för dop eller vigsel direkt här på webben. Du får se lediga förrättningstider i våra kyrkor direkt i kalendern så att du i lugn och ro kan planera din förrättning. När du valt en tid fyller du bara i uppgifterna i formuläret som öppnas, så hör vi av oss till dig.

Gemensam bön

Kom och medverka i gemensamma böner. Låt oss förenas i vår gemensamma tro.

Orgel 400 - Rekonstruktion av Lorentzorgeln

År 2028 fyller Heliga Trefaldighets kyrka 400 år, och en rekonstruktion av Lorentzorgeln är vår hyllning. Bidra till orgelprojektet så dubblas summan av den insamlade gåvan.

Du behövs, vill du engagera dig?

Vill du engagera dig som ideell medarbetare hos oss i Svenska kyrkan Kristianstad? Du behövs!

Ge en gåva från mobilen

Tillsammans sprider vi hopp! När världen drabbas av en pandemi förvärrar det en redan svår situation för människor som lever i utsatthet. Din gåva gör skillnad!

Orgelprojekt i Heliga Trefaldighets kyrka Kristianstad

En kortfattad presentation med dokument och rapporter som tagits fram under projektets gång

Vilken skillnad gör en medlem i Svenska Kyrkan?

Här kan du läsa om hur du som medlem gör skillnad i det övergripande uppdraget som vi har gemensamt i pastoratet.

Vår behandling av dina personuppgifter

För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Vi följer dataskyddsförordningen GDPR.

Välkommen till gudstjänst i våra kyrkor!

Körer och musik

Svenska kyrkan i Kristianstad har ett rikt och varierat musikliv. Vi arrangerar konserter och har en bred körverksamhet. Är du intresserad av att sjunga i kör? Då är du välkommen att ta kontakt med någon av våra musiker.

Våra Öppettider

Pastoratsexpeditionen når du säkrast under följande öppettider:
Måndag-onsdag & fredag 10.00-12.00
Torsdag 13.00-15.00

Under övrig arbetstid svarar vi när vi är på plats.

Ni når oss via kristianstads.pastorat@svenskakyrkan.se,
telefon: 044-780 64 00, eller bokat besök.