Svenska kyrkan i Köpenhamn

I mer än 100 år har Svenska kyrkan i Köpenhamn varit en plattform för möten, gudstjänster, kulturella utbyten och för att stötta svenskar i Danmark. Gustafskyrkan hittar du precis intill Österport station.

Påskens gudstjänster

Välkommen till stilla veckan och påskens gudstjänster i Gustafskyrkan. (kyrkan är bara öppen i samband med gudstjänsterna)

Påskkonsert söndag 24 mars 17.00

Påskkonsert med musik som leder in i stilla veckan. Pergolesis Stabat Mater, Vivaldi, Bach m. Fl. Sopran Magdalena Kozyra, alt Nana Bugge Rasmussen samt stråkar och orgel.”

Opera i kyrkan - 7 april 15.00

Kyrkan kommer att ljuda av Wagners mästerverker. Entré 180:-, studerande 90:-. Biljetter via Billetto

Kyrkostämman

Ordinär kyrkostämman kommer att avhålla söndag 21 april 2024 13.00

Valborgsmässofirande

Tisdag 30 april 2024: ..."Vintern rasat ut bland våra fjällar", "Sköna Maj", "O hur ljuvligt majsolen ler"...

BARNKÖR

Ett projekt för sångglada barn i åldern 5-13 år. Vi övar lördagar i mars och april - Projektet slutar med konsert/ uppträdande den 27 april kl 11.

ÖPPEN LEK OCH SÅNG

ONSDAGAR 14.30-16.00 .Öppet café, mötesplats för barn 0-5 år och föräldrar. Vi börjar tillsammans med en gemensam sångstund därefter blir det lek och det finns möjlighet att köpa fika. Här kan man komma de gånger som det passar.

Onsdagslunchen - varje onsdag

ONSDAGAR kl 12.00 - Vi serverar en enklare lunch inkl. efterrätt. Efter lunchen är det varierande underhållning som ex. föredrag och musik.

Torsdagsärtan

Ärtsoppa och pannkaka!! Första torsdagen i månaden. Nästa gång - torsdag 4 april

Samtal om böcker

1:te onsdag i månaden (ej juni, juli, aug). -- En läsekrets där man kan tala om böcker man läst eller vill läsa, ge varandra tips, och låna böcker sinsemellan. Nästa gång 3 april 2024.

Kyrkoherde Thomas Stoor går i pension!

40 år efter att Thomas blev prästvigd, och efter sammanlagt 14 år i Gustafskyrkan önskar Thomas att gå i pension per 1 mars 2024.

PRESENTATION NY KYRKOHERDE – KRISTER KAPPEL

som tillträder tjänsten den 1 mars.

Kaffeservering

Kom in och njut av en kopp kaffe och en kanelbulle. Här kan du sitta ned med en bok från bibiliteket eller läsa tidskrifter. Kaffeservering när kyrkan är öppen. Onsdag-lördag kl. 11-15.

Gästrum

Funderar du på ett kortare besök i Köpenhamn? Gustafskyrkan har två små gästrum som vi gärna hyr ut.

Nytt från Gustafskyrkans kyrkoråd

Vi startar med utskick till församlingen från kyrkorådet med jämna mellanrum. Det kan vara vigtig information om vad som händer i församlingen, eller några tankar vi gör oss i Kyrkorådet.

En gammal järnvägsväxel bredvid en snöig tågräls.

Kyrkostyrelsen har fattat beslut om Svenska kyrkan i utlandets framtid

Under ett antal år utreds verksamheterna i Svenska kyrkan i utlandet. Målet att arbetet ska vara hållbart och bedrivas långsiktigt, utifrån de ekonomiska och organisatoriska möjligheter Svenska kyrkan har.

Altaret

Våra gudstjänster

HÖGMÄSSA firas på söndagar kl.11 med efterföljande kyrkkaffe i församlingshuset. -- Kvällsmässa torsdag kl. 18.00

Bröllopstankar?

Vigsel som hemma men i utlandet! Många svenska par väljer varje år att gifta sig hos oss i Svenska kyrkan i Köpenhamn. Välkomna att boka vigsel ni också!

Medlemskap

En svensk utlandsförsamling är helt beroende av frivillig anslutning och personligt engagemang. Välkommen som medlem!

KONTAKTUPPGIFTER

Hur når du oss, hur hittar du hit och andra upplysningar

Gustafskyrkan - koppartryck

Gustafskyrkan

Svenska Kyrkans verksamhet i Köpenhamn startade 1901 då Pastor Nils Widner blev utsänd för att arbeta bland svenskt sjöfolk.

Höjdpunkter under året

Julbasar, Luciafirande, Julfest, Valborg, Nationaldagen, Midsommar, Loppis ... Välkommen att fira höjdpunkterna tillsammans!

MÅNADSPROGRAMMET

Här kan du se och skriva ut hela månadens program.

Mars + april 2024