Brudpar som håller varandras händer
Foto: Joakim Carlström/Ikon

Vigsel

”Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt”. Ett bröllop kan göras stort och praktfullt eller litet och enkelt. Oavsett är vigseln ett högtidligt och känslofyllt ögonblick där vi lovar inför Gud och andra närvarande att vårda kärleken och stå vid varandras sida för resten av livet.

Vigsel i tider av Corona

Ni som planerar vigsel har säkert frågor med tanke på coronaviruset/covid-19.

Svenska kyrkan följer aktuella regler och rekommendationer från regeringen och Folkhälsomyndigheten. Välkommen att höra av er till pastoratsexpeditionen på tel. 036-30 43 00 för att boka eller om ni har frågor.

[Uppdaterat 2021-09-08]

Att säga JA till varandra

Att gifta sig är för många det största beviset på kärlek mellan två personer, att det är ”vi”. Ett borgerligt eller kyrkligt bröllop har lagligt sett samma värde men innehållet i ceremonin och hur det går till skiljer sig åt. En kyrklig vigsel är mer än ett juridiskt avtal. I vigselgudstjänsten avger vi löften inför varandra och inför Gud. Vi ber tillsammans att Gud ska välsigna äktenskapet och finnas med i både glädje och svårigheter.

Alla är välkomna att gifta sig i Svenska kyrkan men minst en av er behöver vara eller bli medlem i Svenska kyrkan och att ni båda som yngst är 18 år gamla.

Så går det till att gifta sig

Hindersprövning

Innan vigseln måste ni ansöka om hinderprövning hos Skatteverket. Syftet är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er. Hinder för äktenskap är till exempel att en eller båda parter redan är gift, att man är släkt på för nära håll eller att man är under 18 år. Intyget är giltigt i fyra månader och ska lämnas till prästen som ska viga er.

Tillsammans med ansökan om hindersprövning anmäler ni också vilket eller vilka efternamn ni kommer att bära efter att ni gift er (tänk på att ni kan behöva ansöka om nytt pass, körkort med mera om ni byter namn).

Välkommen att boka vigsel

Börja med att kontakta pastoratsexpeditionen tel. 036-30 43 00. Då får ni veta vem av våra präster som kan viga er och vem som kommer att bli er kyrkomusiker. Var ute i god tid om ni vill gifta er ett bestämt datum eller i en bestämd kyrka. Det gäller särskilt för vår- och sommarvigsel. Ha gärna era personnummer tillgängliga när ni ringer.

Vill ni ha bröllopsfest i någon av våra församlingsgårdar. Prata i så fall med pastoratsexpeditionen när ni bokar tid för vigsel.

Våra kyrkor

Lantligt eller i stan. Stort eller litet. Det finns olika alternativ att välja på utifrån vad ni önskar och hur många ni blir vid vigseln. Här finns information om våra kyrkor och kapell och möjlighet att gå en virtuell rundvandring.

VIGSELSAMTAL

En tid innan vigseln tar prästen kontakt med er för att få träffas och prata igenom hur vigselgudstjänsten kommer gå till.

Tillsammans bestämmer ni vilka psalmer som ska sjungas, vilka bibeltexter som ska läsas och ni får möjlighet att berätta om eventuella egna önskemål. Det kan också finnas annat ni vill prata om - tveka inte att ta upp det som känns angeläget.

Har ni tänkt göra ett eget programblad till vigseln är det bra att vänta till efter vigselsamtalet.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten följer en särskild form med flera delar. Vissa delar är fasta medan andra kan utformas av brudpar, präst och kyrkomusiker tillsammans. På Svenska kyrkans nationella webbplats kan du ta del av gudstjänstordningen, dvs. de olika moment som ingår och i vilken ordning de kommer. En vigsel tar cirka 45-50 minuter.

Tips på musik till bröllopet

Svenska kyrkan har ett nationellt konto på Spotify med musiklistor, som kan användas vid olika tillfällen. Här kan du få bland annat få inspiration till sång och musik i samband med vigsel. För att lyssna på listorna måste du ha ett konto registrerat på Spotify.

Mer om bröllop finns på Svenska kyrkans nationella sidor:

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Kontakta pastoratsexpeditionen

Vi hjälper dig att boka dop, vigsel och begravning i Huskvarna och Hakarps församling, och när du har andra frågor som till exempel gäller vår verksamhet.

Växel: 036-30 43 00
Skicka e-post till: huskvarna.pastorat@svenskakyrkan.se

Ordinarie telefontid:
Måndag - fredag klockan 10-12
Sommartid t.o.m. 31 augusti:
Tisdag och torsdag klockan 10-12

Besöks- och postadress:
Församlingsgården, Alfred Dalinvägen 10-12, 561 31 Huskvarna

Tillgänglighet:

Församlingsgården har sin huvudentré i markplan i centrum av byggnaden. Automatisk dörröppnare samt ringklocka finns. Handikapptoalett finns i markplan och i källarplan.