Närbild på en lila krokus.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Hammarlövs församling

Den lilla församlingen med det stora hjärtat - på vackra Söderslätt

Välkomna till Hammarlövs församling

Aktuellt!

Måndagar kl. 17.30 är det meditation i V Tommarps kyrka. Kom en kvart innan om det är första gången. Nästa måndag den 1/4 är meditationen inställd.

Måndagen den 25/3 är det samtalsgrupp utifrån Frälsarkransen kl. 18.30 i V Tommarps församlingshem.

Tisdagar är alla välkomna till körövning kl. 19.00 i V Tommarps församlingshem.

Onsdagen den 27 mars kl. 12.00 är det Musikandakt i V Tommarps kyrka. Därefter är det Påsklunch i församlingshemmet.

Skärtorsdagen den 28 mars kl. 19.00 firar vi mässa och altaret avklädes.

Långfredagen den 29 mars kl. 11.00 är det Långfredagsgudstjänst i Hammarlövs kyrka.

Påskdagen den 31/3 kl. 11.00 firar vi mässa kl. 11.00 i  Bodarpskyrka, vuxenkören medverkar.

Påskdagen firar vi också Mässa för Små- och Stora i V Tommarps kyrka, barnkören medverkar. Korvgrillning och äggjakt efteråt i kyrkparken.

Annandags påsk firar vi Pilgrimsandakt i V Vemmerlövs kyrka kl. 13.30 därefter pilgrimsvandrar vi till Fru Alstads kyrka och firar mässa kl. 18.00. Ta kontakt med oss om ni behöver skjuts tillbaka.

Öppet i kyrkorna under påsk kl. 9.00 - 15.00 för ljuständning, egen andakt eller för att se de vackra medeltida takmålningarna i några av kyrkorna.

Titta gärna runt på hemsidan om vad som händer i församlingen. Vi har många verksamheter och vi hoppas att något tilltalar just Dig.

Välkommen!

Låt oss be:

Livets Gud, se vår oro. Vi ber för din skapelse när vi ser översvämningar, skogsbränder och värmerekord. Låt oss vara aktsamma om vår jord så vi kan fortsätta få goda skördar och mat på bordet. Vi ber om fred och försoning i Palestina och Israel. Vi fortsätter att be för människorna i Ukraina. För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse. För det Europa som är vårt hem. Du som alltid varit tillflykt i oro, nöd och krig, förbarma dig över din värld - också denna dag.

Några röda rosenblad ligger på ett träbord. På bordet syns skuggan av taggtråd.

Fastan

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.
Två personer sitter i en ring med några andra ryggen mot kameran.

Tankar inför helgen

"Mitt i natten, i en av de mest symboliskt mättade gudstjänsterna på kyrkoåret, får dopkandidaterna uppleva hur deras liv hör ihop med bibelns berättelser." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Act Svenska kyrkans blogg

Vi lever alla under samma himmel. Vi har samma rättigheter men verkligheten ser olika ut Läs berättelser och hör röster från Act Svenska kyrkans arbete runt om i världen.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.