By-Folkärna pastorat

Här hittar du aktuell information om gudstjänster, personal, förtroendevalda, kyrkomusik, diakoni, S:t Mary, barn- och ungdomsverksamhet, kyrkogårdar, pastorsexpedition m.m. Du hittar oss även på www.facebook.com/byfolkarna

Aktuella gudstjänster och samlingar

LÖRDAG 21 SEPTEMBER

Lördagskvällens helgsmålsbön i By kyrka är INSTÄLLD. p.g.a. elfel.

SÖNDAG 22 SEPTEMBER - 17 efter trefaldighet

11.00 Gudstjänst i Krylbo kyrka, Erik Berger och David Johansson. Mottagande av ny kyrkvärd. Kyrkkaffe.

18.00 Konsert i Folkärna kyrka: ”Petite Messe Solenelle” -Gioacchino Rossinis ”Lilla högtidliga mässa” från 1863 med Folkärna Jubilatekör, Åsa Lansfors, sopran, Katarina Lindblad, alt, Patrik Wallin, tenor, Daniel Viklund, bas, Irina Levgran, piano och David Johansson, orgelharmonium. Heléne Thunberg, dirigent. Kollekt till musikverksamheten.

MÅNDAG 23 SEPTEMBER

12.00 Gemenskapsträff med kaffe i Krylbo församlingsgård.

TISDAG 24 SEPTEMBER

Tisdagens planerade gemenskapsträff i By kyrka är INSTÄLLD p.g.a. elfel. Nästa träff blir den 8/10.

ONSDAG 25 SEPTEMBER

12.00 Gemenskapsträff i Krylbo församlingsgård med fika och en strunds bingo etc.

TORSDAG 26 SEPTEMBER

11-13 Torsdagsträff med lättlunch i Krylbo församlingsgård. Folkärna församlingsråd ansvarar för dagens program och ett lättsamt musikquiz med Gertrud Rigell och Lilian Haas.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?