Foto: Magnus Aronson /Ikon

Svenska kyrkan i Berlin

Välkommen hem! Svenska kyrkan i Berlin är en öppen kristen gemenskap med lokal närhet och global omsorg. Vi vill vara en kyrka både för bofasta svenskar och de svenskar som tillfälligt vistas i Berlin. Vi firar mässa varje onsdag och söndag. Söndagsmässorna visas även på YouTube. Vi finns här om du vill prata. Vi är med dig och Gud är med dig - alltid.

Fira påsk i Victoriaförsamlingen

FRÅN DÖD till LIV Påsken är kyrkans största och viktigaste högtid. Här i Berlin får du följa med på Jesu vandring från palmsöndagens intåg i Jerusalem genom lidandet på långfredagen till uppståndelsens glädje på påskdagen.

En kvinna sitter i en kyrkbänk med en psalmbok i handen. Flera besökare sitter på raderna framför.

Välkommen på gudstjänst

Varje onsdag kl. 18 och varje söndag kl. 11

Andlig fördjupning

En gammal nyckel ligger på en uppslagen bibel.

Öppna Bibeln

Söndagssamtal varje månad

En grupp människor sitter på rad på små pallar framför ett altare.

Bibelmeditation

Varannan onsdag från 7 februari

Nyheter i vårt café

Prisändringar i caféet

Från 29 januari

En person tar mat från ett buffébord med ärtor och annat.

Tisdagslunch

Svensk husmorskost serveras i caféet i gemenskap

Musiken och körerna

Välkommen våren 2024

Ung i Berlin

Se hit svenska ungdomar i Berlin!

Öppna förskolan - tisdagar och torsdagar

Gruppen där vi sjunger odödliga hits som ”Imse Vimse Spindel” och ”Bä bä vita lamm”

Två stenar balanserar på varandra på en klippa.

Kristen djupmeditation - och samtal om mystik

Torsdagar i kyrkan kl. 18:00 (obs ny tid!). Samling kl. 17:50.

Birger Forell

Birger Forell var kyrkoherde i Victoriaförsamlingen 1929 till 1942. Hans tid i Berlin sträcker sig från den stora depressionen en bit in på andra världskriget. Forell träffade Hitler i ett försök att påverka honom. Han samarbetade med den Bekännade kyrkan och motståndsrörelsen mot hitlerregimen.

När livet är svårt kan det hjälpa att samtala med någon, vilket ofta känns mest naturligt på sitt modersmål. Sprid gärna vidare att du eller någon du känner är välkommen att kontakta vår präst Pamela Garpefors (Tfn 0173 19 233 24) för samtal.

För präster är tron på Gud självklar, men du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende. Du får – men behöver inte – prata om Gud, läsa Bibeln eller be när du talar med en präst eller diakon.
Kanske vill du bikta dig. Bikt innebär att du får ta emot Guds förlåtelse och du får hjälp att förlåta dig själv för något som tynger dig.
Du kan få samtalsstöd via telefon, digitalt eller i ett möte.
Vid bikt och enskild själavård har prästen absolut tystnadsplikt.

Kontakta gärna vår präst Ina: katarina.ina.lindgren@svenskakyrkan.se
Du får gärna vara anonym.

NYHETSBREV

Mars månads nyhetsbrev kom ut den 28 februari.

Årets första nyhetsbrev kom ut 18 januari.

Vill du också få Svenska Victoriaförsamlingens nyhetsbrev 12 ggr/år? Klicka här och anmäl dig!

"Stora förändringar väntar utlandskyrkan."

Artikel ur Kyrkans tidning om utlandskyrkans framtid