Svenska kyrkan i Bayern

Vill du ha kontakt med en svensk församling? Vill du veta något om dop, vigsel eller begravning? Vill du fira gudstjänst på svenska och träffa andra i ett svenskspråkigt sammanhang? Då är du välkommen att besöka oss i församlingskansliet.

Våra medlemmar är spridda över hela Bayern men församlingskansliet finns i München. Gudstjänst hålls i Gustav-Adolf-Kirche i München samt vid tillfälle i St. Jobst-Kirche i Nürnberg.

Information om kontakt här.

VÄLKOMMEN!

Församlingen på Zeppelinstr. 63 har följande öppettider:

måndagar 13.30-16.30, tisdagar 9-13 samt  onsdagar 10-13.

Se även kalendern för eventuella ändringar.

Församlings besök

När du tänker besöka församlingen ber vi dig att kontakta oss så att det är öppet och att någon kan ta emot dig.

GUDSTJÄNST

Vi firar Jubileumsgudstjänst den 23 mars kl.13 i Gustav-Adolf-Kirche. Gudstjänsten leds av hovpredikant Hans Rhodin tillsammans med kyrkoherde Christian Thorborg.

Vi glädjer oss åt att gudstjänsten kommer få besök av kyrkoherde Pamela Garpenfors, Stadtdekan Bernhard Liess, Pfarrer Stefan Ammon och Pfarrerin Anna-Leena Schulz.

För musiken står Svenska kören under ledning av Marianne Wennås och organist Johannes Geyer.

Vi önskar er alla varmt välkomna!

Söndagsskola

I mars har vi ett uppehåll men återkommer den 28 april.

Vi ser fram emot att välkomna fler barn och familjer på söndagsskolan i framtiden!

Varmt välkomna!

Föräldrarcafé

Hjärtligt välkomna till vårt familjecafé!

Har du barn i 0-6 års åldern?

Varannan tisdag kl. 11-12.30 har vi föräldrarcafé på församlingslokalen på Zeppelinstr. 63 (ingång runt hörnet på Schwarzstrasse).

Vi leker, sjunger och pysslar tillsammans.

Vi har kaffe och te, ta gärna med er egen fika.

Nästa tillfälle: se kalendern.

Vi ser fram emot att träffa er!

Jubileumsmingel

Den 14 mars kl.19 blir det mingelkväll i församlingslokalen med anledning av att det var den 14 mars 1994 som församlingen grundades. Det vill vi fira lite extra även om den stora festligheten blir den 23 mars. Vi bjuder på ett glas vin med lite tilltugg.

Våffeldagen

dvs. Mariabebådelsedag infaller i år måndagen den 25 mars. Vi har egentligen påsklovsstängt på församlingen men inte vill vi väl missa en möjlighet att mumsa på svenska våfflor med grädde och sylt - eller? Välkomna på en våffla måndagen den 25 mars mellan kl.11 - 16 i församlingslokalen.

Vårkonsert

Den 13 april kl. 17 blir det vårkonsert i Gustav-Adolf kyrkans församlingssal där vi får höra ett urval av både kända och lite mer okända svenska och amerikanska sånger från flera epoker. Sjunger gör Therese Wincent och Gary Martin.

Hjärtligt välkomna!

Nedan kan ni se ett urval av de aktiviteter vi arrangerar.

Se kalender för mer information

Barnverksamhet - kommande aktiviteter 2024:

SÖNDAGSSKOLA

Innan våra gudstjänster har vi söndagskolan. Tillsammans sjunger och pysslar, ofta med det tema gudstjänsten handlar om.

Hjärtligt välkomna!

För kommande tillfällen: vänligen se kalendern.

FÖRÄLDRACAFÉ

Kom och lek, fika & umgås med andra svensktalande barn, mammor och pappor!

Församlingslokalen är öppen för er (se kalandern för aktuella datum). Ta gärna med egen fika. Vi har kaffe, te, spel, böcker och lite leksaker.

BARNBIO

Välkomna till vår barnbio!

En lördag i månaden träffas vi på församlingslokalen och tittar på film som passar barn i åldrarna 1-6.

Poppa popcornen och kom!

MÅNADSTRÄFFEN

En gång i månaden har församlingen en månadsträff som äger rum sista tisdagen i månaden kl.15-18 på Altkatolische-Kirche på Adalbertstr. 32 (inne på gården).

Ni är alla varmt välkomna.

Friherrarna

Vi träffas första onsdagen i månaden kl.12 i församlingslokalen för att diskutera och umgås.

Vi är herrar som  har ledigt mitt på dagen och träffas över en bit mat med trevlig samvaro och livliga diskussioner om aktuella teman i Sverige, Tyskland och övriga världen.

MINGELKVÄLL

En gång i månaden har vi mingelkväll i församlingslokalen då vi träffas och umgås över ett glas vin och lite tilltugg som man själv kan ta med sig.

Se kalendern för nästa tillfälle.

Hjärtligt Välkomna!

Samtalsgrupp

Välkommen till samtalsgruppen.

Tillsammans samtalar vi om olika ämnen som ligger oss nära. Ta gärna med förslag på ämnen som du vill diskutera.

Nästa tillfälle: se kalendern

Reseinformation

För att få aktuell information angående regler för inresa/utresa från Sverige finns uppdaterad information på svenska ambassadens hemsida- www.swedenabroad.se

SKUTs Värdegrund

För oss alla som är med i en utlandsförsamling i Svenska kyrkan finns sedan en kort tid en viktig grund att stå på och stå för.

Ett flerårigt arbete har resulterat i den gemensamma övertygelsen, att vi i vår verksamhet ska ha de tre värdeorden ÖPPENHET, HOPP och TRO.

Vi rekommenderar alla våra medlemmar att ta del av detta budskap som du kan läsa mer om här.

Hitta oss på Facebook!

Klicka här för att komma till vår Facebook-sida!
Vi har även en speciell Facebook-grupp för de event och uppdateringar som rör vår barnverksamhet. För att bli medlem i gruppen måste man vara med på Facebook och sedan söka om att bli medlem. Sök på Facebook efter: Svenska Församlingen i Bayerns Barnverksamhet.