Balingsta pastorat

Balingsta pastorat är beläget på landet ca en mil utanför Uppsala och består av sex församlingar: Balingsta, Ramsta, Hagby, Uppsala-Näs, Västeråker och Dalby.

Västeråkers kyrka stängd

Från och med 1/4 kommer Västeråkers kyrka vara stängd p.g.a rengöring och konservering av väggar, tak och fasta inventarier.

Nyfiken på kristen tro? Grundkurs i kristen tro.

"LXX - 70 dagar i ditt liv” är Balingsta pastorats grundkurs i kristen tro som vänder sig till vuxna. Nästa kurs startar 31/1 kl 19.30 i Uppsala-Näs. Välkommen med din anmälan!

Stilla mässa vid Maria-altaret

i Uppsala-Näs kyrka varje onsdag kl 19. Meditation med reflektion över dagen från kl. 18.30

Pastorsexpeditionen har flyttat

Efter närmare tolv år på Balingsta Böksta 54 har expeditionen nygammal adress. Ny adress är Balingsta prästgård 32 och är det röda huset bredvid den numera gula prästgården. Den plats där expeditionen låg fram till 2011.

Någon tar soppa ur en stor kastrull.

Sopplunch i Ramsta bygdegård

Sopplunch i Ramsta bygdegård kl. 13-15 tisdagarna 27/2, 12/3, 9/4, 7/5.

Vi söker två kyrkogårdsarbetare 50%

För perioden maj-september. Välkommen med din ansökan!

Altarministrant

Intresserad av att tjänstgöra i liturgin? Då kan altarministrant vara något för dig!

Samtal och bikt i fastan

Under fastan är Uppsala-Näs kyrkan öppen och präst finns tillgänglig för samtal och bikt på onsdagar före veckomässan i Uppsala-Näs kyrka eller efter överenskommelse.

Gudstjänster

I pastoratet firas varje söndag och helgdag högmässa kl. 11 och i regel också Gudstjänst kl. 18. Veckomässa och andra gudstjänster firas i veckorna. Våra gudstjänstordningar finner du också här. Se kalendariet högst upp på sidan för aktuell information!

Välkommen att boka tid för dop!

Genom dopet blir du medlem i Svenska kyrkan och en del av den världsvida kristna gemenskapen. Här hittar du information om hur det går till och hur du arrangerar ett dop.

Lyssna, lär och upptäck

Under mer än tusen år har vi samlat på spännande berättelser och historier om och kring våra kyrkor. Upptäck några av dem via appen Storyspot.

Reflexer

Nu finns pastoratstidning ute! Klicka på det nummer av tidningen som du vill hämta.

Engagera dig

Församlingen är vi. Du och jag. Gud har gett oss gåvor och förmågor att dela med oss av. I Guds församling har alla något att bidra med och alla behövs.

Kör och musikverksamhet

I Balingsta pastorat.

Dop och vigsel

Planerar du bröllop eller dop? Vi hjälper dig.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv – låt oss hjälpa till.

Begravning

I begravningsgudstjänsten tar församlingen och de sörjande avsked och överlämnar den som har dött åt Guds barmhärtighet.

Butik

Böcker, konsttryck och vykort från våra församlingar