Nya restriktioner för begravningar

Nyhet Publicerad

Enligt regeringens beslut idag den 20 november 2020 kommer vi under fyra veckor fr o m 24 november att begränsa antalet deltagare till max 8 personer exklusive medverkande vid alla tillfällen som räknas som ”allmän sammankomst”. Detta omfattar för Svenska kyrkans del gudstjänster, dop, vigsel och urnnedsättning samt alla andra aktiviteter i församlingens lokaler eller utomhus. Förskolan Lyktan omfattas inte av restriktionen. Vi har beslutat att våra ordinarie gudstjänster under denna tid blir i form av videosända andakter. Dop kommer däremot att genomföras dock med högst 8 deltagare. Regeringen har samtidigt beslutat om ett undantag beträffande begravningar då max 20 personer exklusive medverkande får närvara. Förutsättningen är att lokalen tillåter att de närvarande kan sitta på ett avstånd av minst 1,5 meter i alla riktningar. Både Vislanda kyrka och Blädinge kyrka har kapacitet för detta antal begravningsgäster, förutsatt att alla undviker all kroppskontakt och använder handsprit vid ankomsten. Vi kommer att göra allt vi kan för att möjliggöra ett värdigt avskedstagande vid begravningar, även om det kan bli under annorlunda former eller digitalt. OBS! För dop gäller 8 deltagare exklusive medverkande tills vidare. Kontakta kyrkoherde Anders Lindow för mer information. Tills vidare upplåter vi inga lokaler i församlingshemmen.