Förskolan Lyktan 2 år

Nyhet Publicerad

Idag är det hela två år sedan Förskolan Lyktan invigdes! Då firade vi med pampig invigning i Vislanda kyrka och i förskolans alldeles nyrenoverade lokaler. Sen dess har förskolan vuxit, utvecklats och utgjort en alldeles underbar växtplats för alla våra Lyktan-barn. Grattis på 2-årsdagen!

Artikel från Tillsammans 5-2021.

Den 6 januari 2020 förverkligades äntligen visionen om en förskola i Vislanda-Blädinge församlings regi och nu firar verksamheten tvåårs-jubileum.

- Tänk vad tiden gått fort och att vi snart fyller två år. Det tog lång tid innan vi fick klartecken att starta vår fina förskola men nu finns den på plats och vi har tillsammans skapat en fin verksamhet med en bra lärmiljö för barnen i våra grupper, säger förskolans rektor, Mia Wallin.

På Lyktan går det ett härligt gäng barn som är nyfikna och intresserade av allt möjligt. Pedagogerna tar varsamt hand om deras funderingar och bemöter dem på ett bra sätt.
- De är väldigt duktiga på att fånga vad barnen vill veta och lär dem för livet, fortsätter Mia.

UPPSTART MED UTMANINGAR
- Vår start blev annorlunda med tanke på pandemin och vi fick ställa om och tänka på mycket säkerhet. Alla vårdnadshavare fick lämna och hämta sina barn utanför Lyktan och så gör vi fortfarande.

Sara Johnsson, som är pedagog på Lyktan och som varit med från start fyller i:

- Det har varit en stor utmaning att starta en Förskola under en pandemi. Men jag tänker även att detta har gett oss möjlighet att stanna upp, tänka till, ställa om och vara flexibla.

Tillsammans med Linda Nilsson, Annika Larsson, Bianca Davidsson och Ulrica Carlsson utgör Sara och Mia det trygga team som barngruppen möter varje dag.

- Vi har en trygg, lugn miljö där lärande, erfarenhet och hållbarhet kan växa och gro. Genom att väcka förundran hos barnen vill vi ge dem upplevelser och lärdom om livet. Vi vill forma barnen till trygga, goda och reflekterande samhällsmedborgare som värnar om varandra och vår värld, berättar Sara och fortsätter:

- Jag känner en stolthet och en stor glädje i att vara en del av Förskolan Lyktan. Tillsammans har vi lagt grunden och skapat en fin verksamhet. Jag upplever att det finns många goda krafter inom församlingen, som värnar om oss.

FULLT I FÖRSKOLAN
När förskolan Lyktan nu går in på sitt tredje år är barngruppen full och inga platser är lediga inför 2022.

- Vi har plats för 21 barn och vi är så tacksamma att vårdnadshavare har valt vår förskola till sina barn. Vi ser fram emot 2022, då vi får fortsätta att vidareutvekla Lyktan och ge barnen och deras familjer det allra bästa, säger Mia.