Snökyrkan i Soldalen

Sedan 1972 har Vilhelmina församling firat gudstjänst under påsken uppe i Soldalen en bit ovanför Klimpfjäll. I blåsväder, snöyra och i sol har människor strömmat dit för att uppleva en stunds annorlunda andakt i den stora naturen.

Platsen är lättillgänglig på grund av att bilvägen går upp på kalfjället och normalt hålls det plogat hit upp till påsk. Under sommarhalvåret går Stekenjokksvägen vidare över fjället söderut till Gäddede i Jämtland.

Symboler för Jesus återuppståndelse finns i snögrottan Foto: Annica Hed

Här ska gudstjänstbesökarna sitta Foto: Olle Thoors
Medarbetare från Vilhelmina församling i action Foto: Olle Thoors
Tre kors reses på åsen Foto: Olle Thoors

Snökyrkan uppförs på lite olika sätt varje år beroende på vädret och några gånger under åren har det faktiskt hänt att gudstjänsterna fått flyttas till annan plats då snöstormarna blivit för övermäktiga.

Ovanför Saxån grävs det ut sittplatser i en sluttning där gudstjänsten sedan hålls.

På åsen mittemot reses det tre träkors och en snögrotta grävs ut i åbrinken med en ingång skyddad av ett stort snöblock.

Tanken med att gräva en snögrotta eller bygga igloo är att återskapa Jesu grav.

På påskdagen rullas snöblocket undan från graven och därinne finns det påskliljor och ett brinnande ljus som är en symbol för att Jesus återuppstått. Som förstärkning av skådespelet ropar gudstjänstbesökarna då: "Jesus är uppstånden, ja han är sannerligen uppstånden!"

Under påsk är det gudstjänster i Snökyrkan på långfredagen och påskdagen

kl. 12.00.

Alla är hjärtligt välkomna!

Valvet över porten görs färdigt Foto: Olle Thoors
Det svåraste med att bygga snökyrkan är taket Foto: Olle Thoors