Foto: Louise Linde

Vad åt människorna i bibeln?

– Framförallt mycket kalv, gödkalv som slaktas. När det är fest skrivs det om honung, vin och som efterrätt fikon. Vinet kallas för friskt, men det är oklart om det är rött eller vitt. Sen nämns såklart det som växte i Israel på den tiden. Men när kristendomen kom till Rom börja man äta det som romarna åt, till exempel gris och andra grönsaker.

Hur skiljer sig kristendomen från andra religioner när det handlar om mat?
– Till skillnad från den judiska traditionen som har regler för mat utifrån bibeltexter så släpper vi det i den kristna kyrkan. Kristendomen är inte vad vi äter utan baseras på våra gärningar.

Vid våra kristna högtider har vi
dignande bord som till exempel vid påsk och jul. Är det från en kristen tradition?
– Det som vi förknippar med kyrkoårets mat idag är mestadels från 1800-talets slut. På Gustav den tredjes tid hade man inte sett ett julbord som det vi ser idag, det fanns inget på den tiden. När Skansen grundades i slutet av 1800-talet valde man att visa mat, traditioner och dans från olika samhällsklasser i Sverige. Våra högtidsbord är från den tiden och har många tyska traditioner som fanns i borgerskapet eller hos de rika bönderna på 1800-talet. Men det finns inget bibliskt eller ursvenskt i våra högtidsbord.

Vegetarisk kost och fredagsfasta.
Vad kommer det ifrån?
– Det var den europeiska klostertraditionen som kom med den vegetariska kosten. Under fastan kunde man utesluta kött helt, kanske enbart äta kall vegetarisk mat. Klostermaten var ett påhitt av kyrkan som ville vara annorlunda än adeln som frossade i rikedom. Att äta fisk på fredagar som vi ofta gör idag är en tradition från klostertiden. Varje fredag är långfredag när vi ska tänka på Jesu lidande och död. Den dagen ska vi inte frossa och inte äta kött.

Hur är vegetarismen kopplat
till bibeln?
–I första Mosebokens första kapitel står det ”Av dessa örter må ni äta”. Det gäller då både djur och människor. Det är mellan skapelsen och syndafloden som människa och djur ska äta örter. Efter syndafloden säger Gud att man kan slakta djur och äta djur. Man skulle alltså kunna säga att vegetarianen återvänder till bibelns ursprung. Men det betyder inte att bibeln säger att evigheten har en vegetarisk profil. Profeten Jesaja jämför evigheten med ett gästabud då vi ska äta feta rätter och dricka friska viner.

Varför tycker kyrkan att vi ska äta vegetariskt idag?
– Kyrkan är en del av tiden och ska spegla viktiga samhällsfrågor. Vi ska värna om vår planet och det ska synas också i djurhållning.

Du åker ofta och bor på kloster. Hur är det att vara på ett kloster idag?
– Jag åker oftast till Frankrike. Vi äter samma sak som munkarna, som är vegetariskt betonat. I synnerhet på fredagar. Kött får vi på söndagar och då ofta kyckling. Nu har Frankrike grönsaker som är otroligt goda och det går att göra spännande maträtter som smakar mycket. En gång var jag på kloster i Skottland
och där skiljde sig maten väldigt mycket och var inte speciellt god. I Frankrike har kloster ofta en osteria, odlar jordbruksprodukter, kanske tillverkar kosmetika eller tvål. Många människor kommer till klostret och handlar. Det är en blandning mellan mycket rörelse till tystnad och kontemplation. Åtta gånger per dag samlas vi till en kortare bön och det är pulsen i vistelsen på klostret, en klocka som tickar långsamt.

Av Emelie Simmons