Foto: Magdalena Moberg

Varför firar vi påsk?

Torbjörn Lindblad, församlingspedagog i Älvsborgs församling, förklarar hur det hänger ihop och vad vi firar de olika dagarna under stilla veckan. Texten är också publicerad i tidningen Våga inför påsk 2021.

Ja, Tobbe, varför firar vi egentligen påsk?
Påsken, som är kyrkans viktigaste högtid, har vi för att fira att Jesus vann över döden och offrade sig för dig och mig och resten av mänskligheten. I kyrkan tittar vi lite extra på de sista dagarna i Jesus liv för att sedan stämma upp i jubel på påskdagen då han uppstått och därmed vunnit över ondskan och döden. Detta för att ge varje enskild människa kärlek och förlåtelse.

Hur firas påsk i kyrkan och vad betyder de olika dagarna?
Under Stilla veckan, dagarna innan påsk, inträffade det ett par viktiga händelser för vår kyrka. Den första är när Jesus rider in i Jerusalem på en åsna. Detta firar vi på palmsöndagen, söndagen före påsk, för att minnas att Jesus mottogs som en kung när han kom till Jerusalem. Folket lade ut kläder och palmblad på marken framför Jesus och sjöng och hurrade för att visa sin glädje över hans ankomst.

På torsdagen äter Jesus sin sista måltid då han firar den judiska påsken med sina lärjungar och samtidigt delar lärjungarna och Jesus den första nattvarden. Jesus bad lärjungarna att göra så för att minnas honom, vad han gjort och sagt. Det har vi kristna fortsatt att göra sedan dess.

Långfredagen är dagen Jesus dog. Vi stänger altartavlan och tar bort allt som står på altaret för att återge tomheten och sorgen människorna kände efter Jesu död.

Påskdagen, dagen då Jesus återuppstår från de döda, jublas det i kyrkan. Prästen ropar: ”Jesus är uppstånden!”, varpå församlingen svarar: ”Ja! Han är sannerligen uppstånden!”. Vi får höra berättelsen om hur det goda vinner över det onda och löftet om Guds förlåtelse för det som blir fel.

När infaller påsken?
I år är påskdagen den 4 april eftersom det är den första söndagen efter
första fullmåne efter vårdagjämningen. Något jag antagligen aldrig kommer att lära mig, tur jag har kollegor som håller koll.

Frågor: Magdalena Moberg
Svar: Torbjörn Lindblad
Bildtext: Tobbe framför Älvsborgs kyrka, här tillsammans med korset som brukar användas som rekvisita under påskvandringarna som församlingen ordnar för skolklasser varje år.

Läs hela det senaste numret av Våga här.