Klaviaturet på en flygel.

En liten stund med musik

Välkommen att lyssna till små musikklipp från våra församlingar! Alltifrån klassiska stycken till gamla slagdängor och visor. Klippen är från pandemi-våren 2021, när mycket var inställt och vår organist Margarita Långberg spred musik på det sätt som var möjligt. Men det kan hända att det dyker upp fler musikklipp här framöver!

Vecka 24 – ”En bateau”

Margarita Långberg och Tetyana Gamar framför "En bateau" av Claude Debussy i Skärholmens kyrka, Stockholm.

Det här är den sista ”En liten stund med musik” för den här gången. Tack för att du lyssnat!

Vecka 23 – ”Juninatt”

"Juninatt" framförd av Eivor Hoffman (text: Harry Martinson, 1953) i Enåkers kyrka. Vid pianot: Margarita Långberg.

Vecka 22 – ”The Entertainer”

Margarita Långberg och Tetyana Gamar framför "The entertainer" i Skärholmens kyrka, Stockholm.

Veckan 21 – ”Kärleksvisan”

Anna-Karin och Kerstin Hjelmstedt framför "Kärleksvisan" i Västerlövsta kyrka. Vid flygeln Margarita Långberg.

Vecka 20 – ”En liten stund med Jesus”

”En liten stund med Jesus” framförd av Eivor Hoffman i Enåkers kyrka. Vid pianot Margarita Långberg.

Vecka 19 – ”What a Wonderful World”

Sofia och Yvonne Eriksson sjunger ”What a wonderful world” i Huddunge kyrka ackompanjerade av Margarita Långberg. Inspelning och redigering av Margarita Långberg.

Vecka 17 – ”If you are Happy”

"If you are Happy" framförd av Huddunge kyrkokör i Huddunge kyrka. Margarita Långberg vid flygeln.

Vecka 16 – ”I rörelse”

"I rörelse" av Karin Boye (ur diktsamlingen Härdarna) tonsatt av Anders Forsslund och ursprungligen framförd av gruppen FJK. Här framförd av Anders Lövgren i Huddunge kyrka.

Vecka 15 – "Diamond in my Crown"

Anders Löfgren och Eva Wikström framför "Diamond in my Crown" av Emmyloy Harris/Paul Kennerley i Huddunge kyrka.

Vecka 14 – ”Baderine”

Margarita Långberg och Tetyana Gamar spelar "Baderine" ur suite N2 av Bach.

Vecka 13 – ”Lärkans sång”

Margarita Långberg framför Peter Tjajkovskijs Årstiderna: Lärkans sång (mars) i Västerlövsta kyrka.

Vecka 12 - ”Ave Maria”

Urban Olsson sjunger och Margarita Långberg spelar på Steinwayflygeln i Västerlövsta kyrka. Tillsammans framför de ”Ave Maria”.

Vecka 11 – ”Han omsluter mig på alla sidor”

Psalm 768, "Du omsluter mig på alla sidor", framförd av en del av Västerlövsta kyrkokör i Västerlövsta kyrka. Körledning och inspelning av Margarita Långberg.

Vecka 10 – ”Barmhärtig och nådig är Herren”

”Barmhärtig och nådig är Herren” av Gustaf Nordqvist ur Psaltaren 103, framförd av Urban Olsson, sång, och Margarita Långberg, flygel, i Västerlövsta kyrka.

Vecka 9 – ”Fattig bonddräng”

Den här veckan får vi höra Bernt Cederlöf framföra Astrid Lindgrens och Georg Riedels ”Fattig bonddräng”, ackompanjerad av Margarita Långberg i Västerlövsta kyrka.

Vecka 8 – ”Lilli Marlene”

Undrar du vad som händer när vi har "Umgänge på väldigt annorlunda sätt" i våra kyrkor? Här får du ett exempel!

Denna inspelning kommer från Enåkers kyrka. Vi som var där fick höra berättelsen om Anita Lindblom och hennes sånger. Vi lyssnade på inspelningar med henne och sjöng några av hennes sånger. I klippet sjunger vi sången Lilli Marlene, som var mycket populär under andra världskriget.

Vi försöker variera programmen på våra "umgängen". Om du vill vara med, kom ihåg att anmäla dig till Christina Teinler 0224-343 91 senast kl 10 samma dag. Vi får ju endast samlas 8 personer plus personal som läget är just nu.

Vecka 7 – ”Psaltare och lyra”

”Psaltare och lyra” med Margarita Långberg och Urban Olsson.

Vecka 6 – Bach

Margarita Långberg spelar Bach på orgeln i Enåkers kyrka.

Vecka 5 – ”O Maria lilla blomma”

Eivor Hoffman, Urban Olsson och Margarita Långberg sjunger ”O Maria lilla blomma” i Enåkers kyrka i februari 2021.