Färgglada höstlöv mot blå himmel plus text om Anhörigdagen 2024

Anhörigdagen 2024

Har du en närstående som du hjälper i vardagen? En viktig uppgift, men har du tänkt på att även du kan behöva stöd? Onsdag 2 oktober kl 15–18 är du välkommen till Anhörigdagen i Växhuset, Viktor Larssons plats 1, Västerås.

Anhörigdagen är en dag för dig som hjälper en familjemedlem, släkting eller vän som inte klarar av vardagen på egen hand. Det kan vara på grund av sjukdom, beroende, ålder eller funktionsnedsättning.

Under eftermiddagen på Växhuset får du möta både föreningar, organisationer och verksamheter som berättar om det stöd som finns för dig som anhörig.

Kom och få inspiration och råd, lyssna till angelägna talare och njut av såväl fika som musik. Det är fri entré, bara att komma!

15.00 Musikern Milton Johansson spelar när besökarna kommer

15.15 Inledning där arrangörerna hälsar välkommen

15.30 Tal av Amanda Grönlund (kd), ordförande i äldrenämnden; samt Magnus Johansson (s), ordförande i nämnden för personer med funktionsnedsättning.

16.15 Fika, möjlighet att gå runt bland utställarna, lyssna på musik

17.15 Fördjupat samtal om att vara anhörig, med Helena Hagberg, Anne Grundell och Ammi Karlsson Pye.

18.00 Slut för den här gången

Plats: Växhuset, Viktor Larssons plats 1, Västerås
Fri entré!

Medverkande utställare

Synskadades riksförbund; Strokeföreningen; Parkinsonföreningen; Röda Korset; Demensföreningen; Seniorguiderna Västerås stad; Fritid och förebyggande - Västerås stad; ANDTS - arbetet mot alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel + våldsförebyggande frågor Länsstyrelsen; Studieförbundet Vuxenskolan; AMD - Anhöriga mot droger; Anhörigstöd- Västerås stad; Svenska kyrkan Västerås; Sjukhuskyrkan; Lokala hjälpen.

Anhörigföreningarna arbetar med en mängd olika saker på lokal nivå. Det kan bland annat handla om att stötta anhöriga, ordna olika aktiviteter och påverka lokala politiker.

Nationella anhörigdagen är instiftad av Anhörigas riksförbund.

Du är inte ensam - någon att prata med

Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Här hittar du flera kontaktvägar till medmänniskor att prata med. Vem du än är och vad du än är i för livssituation är du alltid välkommen till kyrkan för att prata med någon. Du behöver inte vara medlem eller troende.

Anhörigstöd – för dig som hjälper en närstående

Tar du hand om någon som är långvarigt sjuk, äldre eller har en funktionsnedsättning? Vi vet att det stundtals kan kännas tufft och ensamt, men det finns hjälp att få. I stadens finns tre anhörigkonsulenter som stöttar dig så att du får kraft att orka hjälpa din närstående. Träffa Pia, Mona och Susan som finns till för dig.