Nya nordsamiska psalmboken

I januari 2021 kom den efterlängtade nordsamiska psalmboken. Beslutet att ta fram en psalmbok på nordsamiska togs i kyrkomötet 1992, och boken innehåller översättningar av psalmer och sånger hämtade från svensk, norsk och finsk tradition.

En grupp ur kören Dálvvadis, verksamma i Jokkmokks församling, bjuder oss här på ett smakprov på en av psalmerna, psalm 59.
Psalmen är skriven av Elle Sylve Blind, och så här sammanfattas psalmens textinnehåll:

Nu ljuder klangen av kyrkans klockor över det vida fjällandskapet, för att kalla samman människor att höra Herrens ord;
ordet som är själens föda.
Vi lovar dig, Herre, som är så nådig mot oss
och förlåter oss för allt som vi har syndat mot dig.
Vi vill prisa ditt namn, du som bevarar oss från allt ont.
Om natten låter du oss sova i frid
och åter oskadda vakna.

De som sjöng var: fr.v Ida-Maria Kuhmunen, Alexander Olsson, Birgitta Edeborg, Andrzej Szmal, Maria Engman, Sunna Kuoljok, Valborg Mangs Märak, Inger Wågman Larsson.

Foto: Emma Dahlbäck/IKON

I den nordsamiska psalmboken ingår även evangelieboken samt en liten bönbok, och är tänkt att användas när vi arbetar med samiskt kyrkoliv inom Svenska kyrkan.
Du som tillhör den nordsamiska språkgruppen har möjlighet att få ett exemplar av psalmboken.

Kontakta Lovisa Tideström Underdal, präst: