Foto: Uppsala stift

Stiftsgården planerar för renovering

Nyhet Publicerad

Den 15 juli lämnar personalen i Undersvik plats för byggprojektet som ska lyfta stiftsgårdens möjligheter att ta emot fler besökare och fortsätta vara en omtyckt lägerplats i framtiden.

Beslutet om att pausa stiftsgårdens verksamhet helt och hållet, och påskynda renoveringsprocessen till drygt ett år istället för flera år, är en konsekvens av coronapandemins totala intäktstapp. Det är med andra ord en ekonomisk räddningsinsats för att säkra gårdens överlevnad på sikt, fast det i nuläget känns ledsamt för de som drabbas – inte minst de medarbetare som sägs upp på grund av arbetsbrist.

Det har på många sätt varit en tuff vår för oss i Undersvik. Tack alla ni som har hört av er med värmande styrkeord – det hjälper verkligen och fyller på energinivån, säger gårdsföreståndare Ingrid Olofsson med eftertryck.

Byggprojektet drar igång direkt efter semestrarna. Just nu pågår en intensiv period av att upphandla entreprenörer för genomförandet.

Lena Aune, Projektledare

Vi vill i första hand använda oss av lokal arbetskraft och har några olika alternativ att välja mellan. Det viktiga är att våra samarbetsparter uppfyller hållbarhetskraven, som väger tungt för oss. Vi räknar med att ha ett entreprenörsavtal klart under hösten, berättar Nicklas Nyman, fastighetsutvecklingschef.

Först på renoveringslistan står underhåll av tak, VA-anläggning och el. Detta arbete inleds i augusti 2020. Därefter följer en diger byggplan som beskrivs på övergripande nivå i bifogad planeringsöversikt. Den 1 januari 2022 ska stiftsgården nyöppna sin verksamhet igen och bokningarna har redan börjat fyllas på. Det finns alltså ingen tid för förseningar.

Det känns helt fantastiskt att besökarna redan står på kö och vill paxa sin plats när vi kan starta verksamheten igen. Det ger framtidshopp, uttrycker Ingrid Olofsson.

Parallellt med byggprocessen pågår en utveckling av verksamheten genom Lena Aunes projektledning. Målet med uppdraget är att få gården i ekonomisk balans och öka bokningarna, främst under vardagar från september till maj.

Vi har många spännande saker igång, tillsammans med referenspersoner och representanter inom kyrkan. Den 9 juni hade vi exempelvis ett möte med engagerade pilgrimsprofiler för att diskutera ett eventuellt pilgrimscentrum här på gården. Vi pratar med lokala aktörer om att vi ska vara ett besöksstopp på Hälsinglands många cykelleder som håller på att byggas ut. Ett serveringstillstånd ska, enligt beslut av stiftsstyrelsen, sökas för att bredda målgrupperna under tomma vardagar. Och vi tar fram bättre möjligheter för våra gäster att boka och planera för sina aktiviteter, avslöjar Lena.

Följ utvecklingen av gården på undersvik.se och stiftsgårdens Facebook. Här informerar vi fortlöpande om vad som händer.