Foto på kvinna som ler mot kameran
Foto: Uppsala stift/Magnus Aronson

Karin Johannesson vigd till biskop för Uppsala stift

Nyhet Publicerad

Idag vigdes Karin Johannesson till Uppsala stifts nya biskop av ärkebiskop Antje Jackelén i samband med gudstjänsten i Uppsala domkyrka. Här kan du se en intervju med biskop Karin, läsa mer om henne och ladda ner pressbilder.

Foto på kvinna som ler mot kameran

Biskop Karin Johannesson

Karin Johannesson tillträdde som Uppsala stifts tredje biskop enligt den nya räkningen den 3 mars 2019. Sedan 1990 har Uppsala stift två biskopar i och med att ärkebiskopen också har sitt säte här.

Biskop Karins vapen

Varje nytillsatt biskop får sitt eget vapen formgivet för att representera just honom eller henne. Biskop Karin Johannessons vapen är komponerat av Claus K. Berntsen, Svenska Heraldiska Föreningens arbetsgrupp för kyrklig heraldik, och uppmålat av Ronny Andersen, kunglig dansk vapenmålare.

Kontakta Uppsala stift_Pressrum

Pressrum

Presskontakter, bilder för nedladdning samt publicerade pressmeddelanden från Uppsala stift sedan augusti 2018.