Annika Norlin i svart kappa.
Foto: Elin Berge

Vad är viktigt på riktigt, Annika Norlin?

Annika Norlin om artdöden och humor.

(Ur Spira nr 1 2021)

”För några år sedan blev jag plötsligt helt lamslagen av klimathotet. Jag kunde inte tänka på något annat. Själv hade jag varit en av de värsta bovarna, jag kunde typ åka till USA i fyra dagar för att göra en spelning som ingen ens hörde. Vi gjorde en EP med Säkert! med två låtar om miljön och artdöden. När jag fick ett pris för en av dem stod jag på scen framför fulla låtskrivare och förlagsmänniskor och sa lakoniskt att det inte kommer finnas någon musik på en döende planet. Spridda applåder över champagneglasen. Oerhörd partydödare.

Miljön är fortfarande det viktigaste jag vet, men jag har insett att den inte blir bättre av att jag oroar mig. Det är bara att agera som hjälper. Så jag skaffade en ny strategi. Det ena var att göra så mycket som möjligt för att påverka åt rätt håll, både på ett personligt och på ett arbetsmässigt plan. Det andra var att ha så kul som möjligt under tiden. Så jag intar mer humorserier, umgås med människor som är roliga och lyssnar på upptempomusik. Mycket gammal calypso, inga dystopiska filmer om barn som lider.

I novellsamlingen Jag ser allt du gör som jag släppte förra året är ungefär hälften av novellerna ganska humorbetonade. Det slår mig alltid, när någon tycker att de är roliga, att jag hör en grundton i dem som ingen annan hör. Humorn är ett sätt att hantera sorgen. Så artdöden och humorn är nog det viktigaste jag vet.”

Annika Norlin är låtskrivare, sångare och författare i Umeå.

Fler artiklar ur Spira:

Expeditionen flyttar till nybygge i norr

Publicerad:

Utbyggnaden av personalrum och kontor på Norra kyrkogården är klar.

Volontär håller kafé öppet

Publicerad:

Kommer du förbi Kafé Nyfiket på Ålidhemskyrkan en tisdag är chansen stor att du träffar Sami Viitala.

”Jag har stort behov av att få leka”

Publicerad:

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Sydde egen urna av sparade tyger

Publicerad:

Ingrid Högberg har sytt urnan till sin begravning av tygbitar från olika delar av sitt liv. Bland lapparna finns en 70-talskjol, sonens randiga barnskjorta och en gammal duk.

Säkrare sätt att sänka ned kistor

Publicerad:

Kistsänkningar för hand är riskabla för kyrkogårdsarbetare. Det är en anledning till att de infört en ny gravsättningsmetod, granskad och godkänd av kyrkogårdsutskottet i Umeå.

Mer om tidningen Spira

Tidningen Spira

Spira är en tidning om livsfrågor och tro, som delas ut gratis till alla hushåll i Umeå fyra gånger per år. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.