Konst på väg i Tolfta kyrka

Sveriges kyrkor är fyllda med konsthantverk i form av väggmålningar, skulpturer och instrument. Tolfta kyrka är inget undantag med sina fantastiska vägg- och takmålningar från medeltiden. Konst på väg äger rum 7–10 april och Tierps pastorat håller kyrkan öppen för guidning.

Tid: 7–10 april klockan 11.00–17.00
Plats: Tolfta kyrka

Tierps pastorat medverkar med att hålla Tolfta kyrka öppen under denna period varje dag mellan klockan 11.00–17.00. Vi guidar besökarna i den från 1300-talet uppförda kyrkan, med kalkmålningar av Tierpsmästaren från slutet av 1400-talet. Huvuddelen av dessa har aldrig varit överkalkade.

På långfredagen den 7 april genomförs en ekumenisk korsandakt klockan 15.00. Varmt välkomna!

Om Konst på väg

Konst på väg är en jurybedömd konstrunda som pågår i Tierps kommun under fyra dagar. Ett fyrtiotal konstnärer och konsthantverkare ställer ut i sina ateljéer och utställningslokaler på olika håll i kommunen.

Konst på väg startade år 1996 och lockar årligen tusentals besökare. 2012 var ett rekordår då närmare 70 utställare visade sina verk under konstrundan. Konstnärer och konsthantverkare öppnar sina ateljéer och utställningslokaler på olika platser i Tierps kommun. De flesta av utställarna har anknytning till kommunen, men varje år bjuds ett antal gästutställare in.

Vill du veta mer, besök Tierp kommuns webbplats.