Foto: Stefan Wårdsäter

Jag vill att barnen ska få lära känna sin röst och våga använda den

Britta Hellström innehar en av Tierps pastorats tre tjänster som kyrkomusiker. Att bo vid kusten och att vara mycket på havet har också präglat Britta i hennes inställning till livet och känslan av att vara en del av något mycket större. Att överleva två rejäla stormar ger tankeställare om livet och känslan av en större mening med tillvaron.

Britta Hellström innehar en av Tierps pastorats tre tjänster som kyrkomusiker. Britta är född och uppvuxen i Hållnäs, närmare bestämt i Klungsten som ligger vid kusten med havet som närmsta granne. I släkten finns en lång tradition av fiskare, båtbyggare och tusenkonstnärer. Området kallas ”Fromma Hörnet” på grund av att det  tidigare fanns åtminstone 7-8 bönehus i trakten. Religionen har alltid varit en naturlig del av livet för Britta. Det var helt naturligt att gå i kyrkan på söndagarna. Att bo vid kusten och att vara mycket på havet har också präglat Britta i hennes inställning till livet och känslan av att vara en del av något mycket större. Att överleva två rejäla stormar ger tankeställare om livet och känslan av en större mening med tillvaron.

Musiken och religionen är två hörnpelare som hela tiden följt mig genom livet.
När jag var fyra år började jag spela på en gammal tramporgel som fanns i hemmet. Jag var så liten att jag stod och trampade på pedalerna  och när jag var 9 år fick jag mitt första piano. Senare i livet har jag förstått vilken stor investering det måtte ha varit för mina föräldrar på den tiden.
Intresset för musiken bara växte och när jag var 14 år  började jag vikariera som kyrkomusiker i Hållnäs. Vikariatet utvecklades så småningom till en tjänst som kantor i Hållnäs 1972.
Parallellt med arbetet som kyrkomusiker fortsatte studier och körsjungande och Britta avlade kantorsexamen 1975.

...musikens kraft ligger i att den befinner sig bortom det vi kan uttrycka och säga med ord.

Britta Hellström

Jag har alltid velat lära mig mer och att varva arbete med utbildningar och fortbildningar av olika slag är något som följt mig genom livet. . Det finns alltid något ytterligare man kan lära sig för att få nya insikter och utvecklas

Förutom att spela så har körmusiken har alltid haft en stor och speciell plats hos mig och jag började sjunga i kyrkokören i Hållnäs som tonåring. Sedan 1984 arbetar jag i Västlands församling och leder där Västlands kyrkokör Mikaelskören och Ceciliakören. Mikaelskören är för barn 6-9 år och sjunger i gemenskap i lek och rörelse, genom samarbetet med Miniorerna får de också skapa med sina händer och bekantar sig med människor och händelser i bibeln.  Vi hämtar barnen vid skolan och växlar mellan att pyssla och att sjunga.  Ceciliakören är till för barn från 10 år och uppåt som gillar att sjunga. De sjunger olika typer av låtar – svängiga, lugna – tränar på stämsång och så vidare. Jag vill att barnen ska få en riktig sång- och körupplevelse och att de får lära känna sin röst och våga använda den. Kören gör också några framträdanden, bland annat på Lucia och Vårsommarsoarén.  En höjdpunkt för barnen är när man åker på en lägerhelg där barnen får träffa och sjunga tillsammans med andra körer och uppleva känslan av att sjunga många tillsammans. 2014 hade vi faktiskt 30-årsjubileum med ett 30-tal ”gamla” körsångare från körerna som samlades och sjöng ”gamla godingar” tillsammans. Kyrkokören är en blandad kör på alla sätt - herrar som damer i olika åldrar är välkomna och repertoaren spänner från musikal och schlager till mer traditionell kyrkomusik.

Arbetsuppgifterna är fördelade över hela pastoratet. Det betyder att det finns sju kyrkor och lika många orglar att spela på och det händer ibland att hon åker till Västlands kyrka bara för att spela en stund för sig själv. Britta menar att musikens kraft ligger i att den befinner sig bortom det vi kan uttrycka och säga med ord.

Musiken är ett verktyg för att motverka stress och uppbyggnad. När jag fick reda på att min far hade gått bort satt jag mig och bara spelade och spelade och spelade.  Musiken har också en förmåga att skapa ett lugn och en gemensam samling inför till exempel ett bröllop eller en begravning. Människor kommer från olika håll med huvudet fullt av sina egna tankar, men genom att musiken ligger som en bakgrund vid samlingen uppstår en gemensam stämning och koncentration i rummet inför vad som komma skall - i såväl glädje som sorg. En rolig del av arbetet är att det är så omväxlande. Det är en spännande utmaning att hitta rätt musik till alla tillfällen som ofta kan vara väldigt känslosamma av olika skäl.

Här kan du läsa fler artiklar om att vara kristen i Tierp